California Dreamin'

Alla inlägg under september 2011

Av Clara Olsson - 30 september 2011 21:38

Okej vi är världens mest spontana tjejer, eller det känns i alla fall så nu. Det är ett stort gäng ifrån Santa Barbara som ska till Vegas i helgen och efter att ha träffat några av dem i onsdags så blev vi lite halvt övertalade att följa med. Inget var vidare planerat och sjukt spontant så vi tänkte först inte dra men sen efter lite om och men insåg vi vad vi kunde missa, så igår vid nio på kvällen slog vi till och bokade hotell och bil på samma ställe som de andra. Så nu väntar bilen på oss utanför huset och vi är så redy to go!! Den där lugna helgen kommer helt klart nästa helg och helgen efter det! Nu sa vi leva lite och göra Vegas ordentligt!! Har med mig datorn så det blir nog några inlägg under helgen om jag hinner vill säga.


PUSSS

Av Clara Olsson - 30 september 2011 00:52

Äntligen börjar skolveckan gå mot sitt slut och det är jag otroligt glad över vill jag lova, helgen är alltid efterlängtad. Den här helgen blir förhoppningsvis ganska så lugn, det har ju varit två helgerna nu med full rulle så en lugn helg behövs! Så troligen blir det lite middag och mys bara med tjejerna, möjligen någon fest i IV imorgon, men på lördag ska det vara superlungt!

Vad annars då? Vi hängde hos killarna på La Brezza tills ganska sent igår så jag är ganska trött idag men effektiv som jag är har jag ändå fått ganska mycket gjort idag, både plugg och träning så det får jag vara nöjd med. Vi håller ju på att skriver uppsatser i min ena engelska klass och jag berättade ju för er att jag ville satsa lite extra på denna eftersom att det gick så dåligt på den förra så nu har jag verkligen gått in för det här, eller ja det känns i alla fall så. Jag har slitit följt mallar, fått hjälp av en lärare osv, så det känns verkligen som att jag har gjort mitt bästa och jag är faktiskt riktigt nöjd med den själv. Så imorgon sa jag lämna in den och sen få tillbaka den och skriva om lite och sen lämna in igen, så det ska bli väldigt spännande att se vad jag får för respons, förhoppningsvis bättre än sist i alla fall! Men det återkommer jag med på måndag när vi får tillbaka dem. 

Nu ska jag springa ner och hjälpa Rebecka med maten, jag är jätte hungrig efter springturen för någon timme sedan så nu behövs mat. Efter det kvällskurs och sen sängen, oh yes!!


Vi hörs mer imorgon!


PUSS

Av Clara Olsson - 29 september 2011 00:27

Idag är det exakt två veckor tills min mamma och mormor kommer hit på besök, två ynka veckor, vad är det liksom? Det ska bli så otroligt roligt att träffa dem, få krama om dem och att få visa dem runt här så det ser jag verkligen fram emot, ska försöka plugga ikapp lite nästa vecka så att jag inte behöver plugga så otroligt mycket när dem är här. 

Annars då, det är onsdag vilket betyder att vi inte har några kvällslektioner, onsdag är den enda dagen på hela veckan som vi inte har några kvällskurser så vi njuter alltid lite extra av den här dagen och brukar därför alltid hitta på något roligt för att liksom, lyxa till vardagen lite! Så ikväll ska vi ha ost och vinkväll hemma hos någon amerikansk tjej som bor i ett hus någonstans nära oss tydligen. Okej nu förstår jag hur konstigt det där lät för er, som att jag och Rebecka ska gå hem till någon amerikansk tjej som vi inte känner för att ha ost och vin kväll, men riktigt så är det ju inte utan det är snarare våran kompis sara som känner en norsk tjej som sen i sin tur känner den här amerikanska tjejen. Så både Sara och hennes norska vän Katerine ska givetvis med och det ska också Sofia, Matilda och Morgan. Så det blir en riktig tjejkväll med andra ord! Vi funderar lite på att dra ut till ett ställe som heter Sharkez efter, det är 18-års åldersgräns på måndagar och onsdagar, vilket betyder att vi alltså får gå dit. I USA är det ju oftast 21 som gäller så därför blir det ju aldrig att vi går ut på på krogen liksom, men tack vare Sharkez så har vi i alla fall möjligheten till att göra det på måndagar och onsdagar, men givetvis får vi inte köpa någon alkohol och jag kan lova att de har stenkoll. Men hur som helst kan vi i alla fall dra dit och dansa av oss lite, det känns som att de behövs haha. 


Det var väl ungefär det jag hade att komma med nu, nu ska jag hoppa ner i mina böcker igen och fortsätta plugga sen möter vi upp tjejerna och handlar massa gott.

Vi hörs mer imorgon, ha det bäst tills dess!!


Puss

Av Clara Olsson - 28 september 2011 06:18

Idag är det exakt två månader på dagen sen jag lämnade Sverige bakom mig. Två månader låter i mitt huvud väldigt lite. Om jag inte visste hur lång tid det egentligen var så skulle jag helt klart säga att det var fyra månader sen jag åkte, utan tvekan. Jag antar att anledningen till att det känns som mycket längre är för att vi har gjort så mycket, det har varit två otroligt intensiva månader. För det första har varit en otroligt stor omställning både att lämna nära och kära bakom sig, men sen även att starta upp ett nytt liv här borta. Jag har haft fullt upp dagarna i ända och det känns lite som att det fortfarande är så. Vi lever verkligen livet till 110% och därför hinner jag aldrig riktigt stanna upp och reflektera över om jag längtar hem eller inte. Samtidigt så inser jag att jag kommer att komma hem igen, jag kommer att komma tillbaka till Örebro, till min familj, till min släkt och mina vänner, till min saknade katt och till mitt efterlängtade rum, jag kommer att komma tillbaka till det livet och när jag gör det, så kommer det att kännas som att jag aldrig har varit borta, allt kommer att kännas precis som det gjorde innan. Jag kommer att hitta tillbaka till rytmen och till mitt "gamla liv" och då tänka tillbaka till detta, längta tillbaka. Och på grund av den anledningen så vill jag verkligen leva ut det här året till 110%, jag vill inte komma hem och ångra att jag inte gjorde något eller att jag inte njöt till ordentligt, eller att jag spenderade alldeles för mycket tid på att längta hem. Det är nämligen något jag har tendens till att göra, alltid när jag är iväg på resor så längtar jag hem, efter gamla kära örebro där tryggheten finns. Men så fort jag kommer hem och verkligheten hoppar på mig så ångrar jag mig, varför längtade jag hem till det här? Det här är bara en trist vardag som ser likadan ut 330 dagar om året, det är inget att längta efter när man ligger i en solstol i Spanien..

Så två månader, eller fyra månader det spelar egentligen ingen större roll, det viktigaste är att jag passar på att njuta och leva så mycket som jag bara kan här borta, medan jag har chansen. Men jag vill ändå att alla ni där hemma ska veta hur mycket jag tänker på er och hur mycket ni betyder för mig, styrkan av att veta att ni finns kvar där när jag kommer hem att vänskapen inte dör ut bara för att jag är borta ett år, det gör det mig bara starkare och det får mig att njuta ännu mera här. Så nu ska jag passa på att fortsätta njuta så mycket det bara går av varenda dag och månad som passerar!

   Att leva i den här underbara miljön gör att hemlängtan blir mindre..

Av Clara Olsson - 26 september 2011 02:19

Jag och Rebecka har funderat på att skaffa "riktiga" sängar nu ett tag, fram tills nu har vi ju legat på madrasser på golvet och ett tag tänkte vi att vi skulle göra det ända fram tills vi åker hem, men nu känner vi att vi inte vill det. Det känns inte riktigt som en säng när man ligger på golvet och det känns framförallt inte som att vi är helt hemma när vi ligger på golvet. Så lite halv spontant sådär slog vi till på två ordentliga sängstommar, så om allt nu fungerar kommer leveransen i mitten på veckan.

Men inte nog med det, vi slog även till på en tv. Vi har ju en tv här nere i vardagsrummet men där hänger killarna hela tiden, pluggar, käkar och tittar på sånt som vi inte känner för att titta på, så därför blir det alltid så att jag och Rebecka sitter i köket med våra datorer istället, vilket är jättesegt. Så vi tittade lite på tv och tillsist hittade vi en bra med inbyggd dvd och allt till ett grymt pris så vi slog till på det med vilket känns otroligt bra. Nu kan vi ha massa mysiga filmkvällar på vårat rum och en regnig dag kan vi hänga där inne hela dagen och bara ta det lungt, lovely! Så nu är vi lite fattigare i plånböckerna men samtidigt mycket gladare, så därför slår vi till med en middag ute på restaurang ikväll, troligen något italienskt de vore hur gött som helst.


Slänger in en bild på mig och Sofia som vi tog i fredags innan folket kom hit och festen började..

 

Av Clara Olsson - 24 september 2011 23:32

 Ännu en videoblogg till er kära läsare, den här gjorde vi igår innan vi hade fest här. Mer info om gårdagens tillställning och bilder kommer senare, nu måste vi plugga vidare.


Puss på er!

Av Clara Olsson - 23 september 2011 06:36

Det är en otroligt konstigt känsla att ha två hem, att ha två hus som jag kallar mitt hem. Visst mitt riktiga hem kommer alltid att vara vårt fina gråa hus i ladugårdsängen, där jag har växt upp och bott i hela mitt liv, där jag har valt färger på väggarna, där mina tavlor sitter och där marken i golven påminner mig om hur jag har gjort repor i golvet. Det är i mitt hem som jag känner att allt är mitt, att jag kan ta vad jag vill i kylen och det är också där jag vågar sitta i soffan med en cola för om jag spiller ut så är det min soffa, ingen annans. Det är mitt riktiga hem och så kommer det alltid vara. 

Men trots det så är det här huset där vi nu har bott i snart två månader någon typ utav hem för mig. När vi var iväg och hälsade på min amerikanska familj för några helger sedan och sen kom tillbaka hit så kändes det som att komma hem.

Att krypa ner i sin egen säng under sitt eget täcke, med sina egna lakan och att sedan vakna upp på morgonen och gå ner till köket och plocka fram mat som man själv har köpt då är klart att det gör att jag känner att det här är ett typ av hem. Visserligen ett tillfälligt sådant men ändå ett hem. 

Men bara jag tänker på det, hur lyckligt lottad jag är som för tillfället har två hem, ett i Örebro och ett i Santa Barbara i Kalifornien så spritter endorfinerna i hela mig, jag är så otroligt glad, lycklig och nöjd över att ha två hem, på två helt olika platser på jorden. 


Nu ska jag ta och krypa ner under täcket i en av mina två sängar, den andra på andra sidan jorden. Imorgon är det fredag vilket betyder morgonlektion och sedan HELG! Berättar mer om vad som händer i helgen imorgon, ha det bäst tills dess.

PUSS

Av Clara Olsson - 22 september 2011 01:41

Och det är den enda dagen som vi inte har någon kvällslektion, förutom fredagar då såklart. Och eftersom att mer än halva veckan är avklarad så brukar vi alltid hitta på något roligt på onsdagar, förra var vi ute och käkade och idag tänkte vi slå till på bio, "Our idiot brother" tror jag den hette. 

Utöver det då så har jag inte allt för mycket att komma med, jag har som sagt spenderat hela dagen framför datorn och pluggat, pluggat pluggat. I den engelskan där vi skriver (det var den jag pratade om att vi skrivit uppsatser i) där har vi i alla fall börjat skriva nya uppsatser och det nya ämnet är "dödsstraff" vi ska ta ställning och jag har bestämt mig för att vara emot, så då ska jag ta fram argument som stryker min åsikt men även som visar på motsatsen, alltså att det faktiskt finns fördelar med dödsstraff. Det känns som en rolig uppsats och jag gillar att skriva om sådana moraliska problem som folk har starka åsikter om, det är alltid roligt. Så det ska bli kul att komma igång med den.

Nej hörni nu måste jag springa så vi hinner med bussen, vi hörs mer imorgon


PUSS

Ovido - Quiz & Flashcards