California Dreamin'

Alla inlägg under september 2010

Av Clara Olsson - 29 september 2010 19:40

Livet rullar på i ett fruktansvärt högt tempo. Det känns som att det var måndag igår, och som att jag började på transportstyrelsen förra veckan. Dock stämmer inte det riktigt, för det var nämligen inte måndag igår och jag började på transportstyrelsen för tre och en halv vecka sedan. Men det är helt sjukt hur fort dagarna och veckorna faktiskt går.

Hur som helst så börjar jag komma in i jobbet mer och mer nu. Jag lär mig mer och mer för varje dag och allt känns fortfarande väldigt roligt. På måndag börjar vi på riktigt så då ska jag klara av telefonen helt på egen hand.

Förutom jobbet så kan jag inte direkt händer så mycket just nu. Jag och Ninni försöker att träna så mycket som möjligt helst direkt efter jobbet. Sen njuter jag av vardagskvällarna, som inte längre innehåller en massa plugg.


Nu väntar tv:n på mig.


Kram

Av Clara Olsson - 28 september 2010 21:06

Som liten så var musik ljudet som kom ut från cd-spelaren när man tryckte på play. Sånger, texter och toner som jag inte brydde mig upp. Under min uppväxt har musiken betytt mer och mer för mig. Till att börja med var det såklart Spice Girls som gällde (vem älskade inte Spice Girls som tio-åring liksom?) Men såhär i efterhand så inser jag att jag egentligen inte var så intresserad av själva musiken, det var snarare tjejerna i bandet som fascinerade mig. Jag tyckte att de var de absolut snyggaste, coolaste och häftigaste tjejerna som existerade och jag ville göra precis allting som de gjorde.

Några år senare så började musiken ha en annan sorts betydeles för mig. Jag började lyssna på musiken på ett annat sätt och framförallt brydde jag mig om texterna i låtarna. Något som jag aldrig tidigare hade gjort.

Den första låten som jag fastande för var Coldplays - Fix you. Jag tror att jag hörde den låten för första gången när jag gick i åttan och det var verkligen kärlek vid första ögonkastet. Texten passade in i mitt liv just då och jag kände igen mig i varje mening, i varje ord. Än idag betyder den låten otroligt mycket för mig, den väcker minnen och känslor, från den tiden då jag den spelades på repat på min mp3 (ipoden fanns inte).


Idag är musik fortfarande otroligt viktigt för mig. Vissa låtar berör mig på ett sätt som nästan gör mig rädd, andra låtar ger mig gåshud för att de är så vackra. Många låtar förknippar jag även med minnen. Dessa låtar är lite extra speciella, eftersom att de väcker så många minnen, både bra och dåliga sådana.

Den låten som väcker absolut mest minnen är "San Fransisco (be sure to wear som flowers in your head). Den låten spelades i högtalarna när vi rullade in i San Fransisco, på språkresan som jag var på i Kalifornien 2007. Låten spelades om och om igen och alla i bussen sjöng med. Om jag lyssnar på den låten idag och blundar, så dyker minnena upp och bilderna kommer tillbaka i huvudet. Jag drömmer mig tillbaka.


Precis den här bilden dyker upp i mitt huvud när jag hör "San Fransisco", underbara USA, underbara Kalifornien, underbara San Fransisco!


En annan låt som har betytt och faktiskt fortfarade  betyder väldigt mycket för mig är "Regina Spektor - Samson. Det är en otroligt vacker låt och den har betytt väldigt mycket för mig. Varje gång jag hör idol Alices första audition (hon sjöng den här då) så ryser det till i kroppen, den är bara så underbar!


En store eloge till alla er som har tagit er igenom hela inlägget, det blev nämligen ett väldigt långt sådan. Men musik kändes som ett så pass viktigt ämne, så det var helt enkelt värt mycket text.


Kram på er






Av Clara Olsson - 26 september 2010 18:39

Vilken underbar söndag jag har haft idag. För det första fick jag även idag äta frukost i lugn och ro (dock så rumlade mina föräldrar in lagom tills frukosten var uppäten). Efter det tog jag mig ut och sprang och idag var det en sån där bra springdag som jag önskar att jag hade lite oftare, allt flöt på jätte bra och jag fick inte håll (vilket jag nästan jämnt får). Det gick så pass bra att jag nästan inte ville sluta springa, skönt va? Tänk om jag alltid kände så när jag sprang, oj så långt jag skulle kunna springa då. Väl hemma så hoppade jag in i duschen och sen åkte mamma och jag iväg och storhandlade. Mamma hatar att storhandla, men jag måste säga att jag gillar det. Det kan kanske ha att göra med att jag alltid lyckas lägga ner lite extra saker i vagnen, saker som kanske inte riktigt stod på listan från början.

De senaste två timmarna har jag spenderat i min säng, framför massa repriser, Idol, Berg flyttar in och nu ska jag se förra veckans repris av Ensam mamma söker, lagom tills nästa avsnitt visas. Jag har även passat på att äta upp gårdagens godis, det kändes ju onödigt att spara och ännu onödigare att kasta, så då hade jag helt enkelt inte något annat val än att äta upp det.


Hoppas eran söndag har varit lika bra som min! Kram på er

Av Clara Olsson - 25 september 2010 19:55

Nu är jag hemma igen och det är fortfarande lika tomt och tyst, och jag fortsätter att njuta. Kvällen ska jag spendera framför tv:n, jag har hyrt "Remeber me" och köpt godis. Många tycker säkert att det är jätte trist att sitta hemma helt själva och titta på film, men jag måste säga att jag gillar det! Jag trivs med att vara själv och jag tror att jag behöver det lite då och då för att orka med vardagen.

Nu väntar filmen på mig, och godiset skriker att det vill ätas upp.


Ha en underbar kväll gott folk :)

Av Clara Olsson - 25 september 2010 11:56

Gårdagen spenderades med ett gäng härliga tjejer. Vi drack sangria, lyssnade på musik och hade hur trevligt som helst. Runt elva drog vi oss upp mot stan och vidare till Strömpis där det som vanligt var bra drag och väldigt mycket folk. Vi dansade, shotade och träffade mängder med trevliga människor. Men även fast förutsättningarna var de bästa (jag var taggad, många av mina kompisar var ute, och det var bra drag) så blev inte kvällen så mycket mer än godkänd. Troligen på grund av att musiken på strömpis aldrig är så värst, samt att jag vid x-antal tillfällen lyckades tappa bort alla jag var där med och virrade runt ensam. Men som sagt, kvällen blev helt klart godkänd.


Imorse när jag vaknade upp så var huset helt tomt. Mina päron har lämnat mig för att upptäcka storstaden, och tro mig jag klagar inte. Så nu ska jag dra på riktigt hög musik och bara njuta av att huset är helt tomt!! I eftermiddag blir det fika med Ninni (vi har pratat om äppelpaj i en veckas tid på jobbet, så det kan nog vara dags idag) och efter det blir det handboll. ÖSK:s damer har seriepremiär och det betyder även att de är premiär för dem i allsvenskan, och vi är såklart där och hejjar! Efter det blir det middag hos mormor (ja, jag erkänner jag är för lat för att laga mat) och sen ska jag bara hem och slänga mig i soffan framför en film. Det låter som en underbar lördag i mina öron.


Kramar

Av Clara Olsson - 23 september 2010 21:22

Jag vill lämna Örebro bakom mig. Jag vill lämna tryggheten och upptäcka världen. Jag vill träffa nya människor, se nya kulturer och se nya platser. Jag vill skapa nya rutiner, nya vardagar och det i en värld långt härifrån. Jag vill falla fritt med vetskapen om att tryggheten som jag har här hemma inte kommer att kunna fånga upp mig längre. Men jag vet att jag kommer klara det. Jag vet att jag klarar mig på egen hand och jag vet att jag kan falla fritt, för det är nu jag har chansen. Livet väntar på mig och jag är bara så redo. Det är nu det är dags att uppfylla drömmar, och att skapa minnen för livet.


MEN, för att kunna uppfylla alla drömmar jag har så krävs det pengar. Så nu satsar jag fullt ut på att jobba och slita. Jag bor kvar i Örebro, lever kvar i tryggheten. Men i augusti nästa år så är det jag som åker iväg till USA, för att under ett års tid plugga på college. Exakt vad och vart jag ska plugga är inte riktigt klart än, men det viktigaste är ATT jag ska göra det! Och jag är bara så laddad för att falla fritt.

Av Clara Olsson - 22 september 2010 21:13

Det känns så skönt att jag har kommit igång med träningen igen. Under sommaren så valde jag att inte ha något gymkort och att istället bara satsa på löpning, vilket jag ångrade ganska så snart. Visst jag älskar att springa, men i det långa loppet så blir faktiskt även det ganska så tråkigt. Samma sak, dag ut och dag in. Så jag har verkligen sett fram emot att komma igång på friskis&svettis igen, vilket jag nu har gjort. Så nu kan jag variera träningen mycket mer och därför blir det också så himla mycket roligare. Nu känner jag verkligen hur jag längtar efter att träna igen, samt hur mycket träningen faktiskt påverkar hur jag mår. Så nu är jag tillbaka på banan igen och är mer laddad än någonsin. Den här hösten ska bli en riktig träningshöst!!!



Av Clara Olsson - 20 september 2010 21:09

Just idag skäms jag över att vara svensk. Jag skäms över att vi svenskar har röstat in Sverigedemokraterna i riksdagen, och att de har fått så pass stor makt att de nu är vågmästare och därför kommer att kunna vara med och påverka många viktiga frågor. Frågor som SD enligt mig och säkert många andra inte ska vara med och påverka. Enligt mig så har ett rasistiskt parti som Sverigedemokraterna ingenting i riksdagen att göra, och de ska framför allt inte vara med och påverka mitt liv och min framtid.


Nu får vi bara hoppas på att Miljöpartiet kan gå med på att stötta alliansen och hjälpa oss svenskar ur denna mardröm. Annars vet vi aldrig hur det kan sluta!?

Ovido - Quiz & Flashcards