California Dreamin'

Alla inlägg den 19 september 2010

Av Clara Olsson - 19 september 2010 20:57

För några veckor sedan bestämmde jag mig för att på allvar sätta mig in i politiken. Lyssna på debatter, läsa tidingarna och ta emot informationsblad från alla möjliga partier. Men helt ärligt så måste jag säga att allt det här bara har gjort mig ännu snurrigare. Jag velade fram och tillbaka, röd eller blå, vad är det jag vill egentligen!? Jo jag vill ha en bättre miljö, ett bättre klimat och att vi ska kunna nå upp till våra klimatmål och då också minska utsläppen. Hitta förnyabara energikällor, förbättra kollektivtrafiken och bygga ut och förbättra järnvägarna. Jag vill kunna ge mina barn och mina barnbarn en framtid, på en jord som går att leva på. För om vi inte har en jord som går att leva på, vad spelar då skattesänkningarna och sjukvården för roll? Därför valde jag att rösta på miljöpartiet. Men jag måste erkänna att det tog emot en aning, för jag har ett större förtroende för alliansen, och jag ser hellre Reinfeldt som statsminister än Sahlin. Men eftersom att jag upplever miljöfrågan som så pass viktig så kändes det ändå bäst att ge miljöpartiet min röst.

Sen måste jag bara tillägga att frågor som rör skatt, skola och sjukvård såklart också är otroligt viktiga. Men jag upplever att det har varit lite för mycket fokus på de frågorna och att miljön har kommit lite i skymundan.


Okej, nu börjar jag nästan känna att min blogg har blivit lite väl seriös. Först kyrkan och sedan en massa politik, vad händer?


Nu ska jag fortsätta kika på valvakan, visst måste ni hålla med om att det är spännande? Imorgon väntar jobb och sedan träning, tillbaks till verkligheten med andra ord.


Kram

Av Clara Olsson - 19 september 2010 17:30

Idag har jag gjort två saker som jag i vanliga fall aldrig gör. För det första så har jag varit i kyrkan, vilket säkert kommer få er alla att hoppa i taket. Enda gången som jag brukar besöka kyrkan har varit när vi har haft julavslutning med skolan, då vi helt enkelt var tvunga att gå dit. Idag var jag inte tvungen att gå dit, men jag gjorde det ändå. Mamma (som i vanliga fall heller aldrig brukar gå i kyrkan) tyckte att det var dags för oss att göra det, och att man faktiskt kan gå i kyrkan lite då och då utan att det skadar en. Vilket hon helt klart har rätt i. Så hon, jag och mormor och tog oss iväg imorse för en mysig stund i kyrkan. Eller ja, det var i alla fall vad jag hoppades på. Första halvtimmen gick bra, prästen pratade och det sjöngs någon sång och jag hann med att tänka igenom mitt liv, och uppskatta allt det goda som jag har (så här djupt har jag nog aldrig varit förut). Men efter det så kände jag mig ganska så nöjd. Sista fyrtiofem minuterna blev därför otroligt sega, sångerna kändes längre, prästen tråkigare och kvinnorna bakom mig bad och sjöng högre.

Så summan av kardemumman blir helt enkelt att det kan vara mysigt att gå till kyrkan någon gång ibland, och att det kan vara bra att ibland få andas ut och tänka igenom sitt liv. MEN, en timme och en kvart var alldeles för lång tid för mig. Så nästa gång jag går till kyrkan (vilket troligen kommer ta ungefär ett år till) så ska det vara ett betydligt kortare besök!


Den andra saken som jag har gjort idag är något som alla svenska medborgare har rätt till och bör göra. Jag har såklart röstat, för första gången. Och jag måste erkänna att det känns ganska så häftigt, att vi i Sverige tillsammans får lyfta fram det parti som vi tror kan bidra till en bättre välfärd. Många säger att deras röst inte gör någon skillnad i alla fall, men tänk om alla skulle tänka så? Vi måste utnyttja våra möjligheter och rösta på det vi tror på. 

Jag tänker inte skriva vilket parti jag röstade på nu, det kan jag göra i ett senare inlägg för jag skäms inte alls för att berätta. Men det jag kan säga nu är att jag röstade för framtiden, och för mina barn och mina barnbarns skull. Är det någon som kan lista ut vad jag röstade på!? Annars får ni reda på det senare.


Ha en underbar söndag, och glöm inte att hänga med i valvakan ikväll, det är våran framtid som avgörs. 

Ovido - Quiz & Flashcards