California Dreamin'

Alla inlägg under januari 2012

Av Clara Olsson - 31 januari 2012 06:34

Här kommer de filmerna som jag har lovat er så länge, den första är ifrån skolan och den andra ifrån vårat hus. Så ni får lite bättre uppfattning om hur vi bor och hur det ser ut runt omkring oss.



 
 

Av Clara Olsson - 30 januari 2012 04:56

Vårat internet la av i tordagskväll och det är alltså därför som jag inte har kunnat höra av mig till er och ni ska bara veta vilket dåligt samvete jag har haft för det. Men nu fungerar internet igen, tack och lov för det. Hur fan kunde man leva utan internet för i tiden? Jag har kännt mig helt handikappad haha. 

Hur som helst så hinner jag inte skriva mycket nu, vi ska precis dra igång O.C och käka massa god frukt här. Men nu vet ni i alla fall varför jag inte hört av mig. Och jag lovar er ett längre och mer utförligt inlägg imorgon!


PUSS

Av Clara Olsson - 26 januari 2012 08:16

Filmerna tar en evighet och lite till att ladda upp. Har försökt hela kvällen men de vill inte. Försöker imorgon igen :)

Nu ska jag sova, puss så länge! <3

Av Clara Olsson - 25 januari 2012 21:12

Är vad vädret är just idag. Strålande sol, 25-30 grader och klarblå himmel, vad mer kan man kräva? Så efter pilatesen gick jag och Sara ut på en powerwalk och njöt av värmen, hon var tvungen att vända lite tidigare än jag så jag på vägen tillbaka passade jag på att köpa en kopp kaffe och satte mig på stranden och njöt. När jag kom tillbaka hem så hade solen redan tagit och det syntes tydligt vart min t-shirt hade suttit, how lovely. 

Nu ska vi iväg på nästa lektion, kommunikation och efter det lite mer sol och sedan engelska. Slänger in de där filmerna som jag lovade er igår senare ikväll, så kika in igen vetja. 


Ha det bäst tillsdess


/ 25 grader, shorts och flip flop

Av Clara Olsson - 25 januari 2012 06:20

Idag var jag iväg på min sista kommunikationskurs, interculture communication vilket handlar mer om kommunikation mellan olika kulturer, och hur olika kulturer kommunicerar med varandra, kulturkrockar osv. Vilket såklart kändes hur spännande som helst så förväntningarna var höga, både på kursen och läraren (jag hade kollat upp henne på samma sajt som jag pratade om igår). Och JA, både hon och kursen levde upp till förväntningarna jag tror till och med att de överträffade förväntningarna. Kursen kändes hur spännande som helst och det var hur roligt och spännande som helst att lyssna på henne när hon förklarade lite kort vad den här kursen skulle beröra. Hon som lärare var också helt fantastisk, en sådan energi, glädje och kärlek som hon utrsålade önskade jag att fler lärare kunde utstråla. Hon ville vara tydlig med att hon inte ville ha den typiska "lärarrollen" och vad hon menade med det var att vi elever bara skulle sitta lyssna på henne och räcka upp handen om vi ville fråga något, vänta på hennes tillstånd. Hon ville inte att vi skulle känna att hon hade mer makt än vi utan hon ville att vi skulle ta henne mer som en elev. Vi sitter i en stor cirkel och vi kommer att diskutera och debattera mycket och ordet kommer att gå fritt i rummet. Och hon tar med sig te till lektionerna? Hur bra låter det inte? Och vänta det blir bättre, även den här lektionen var det bara jag och amerikanare, inte en enda svensk SCORE!


Vad som mer har varit bra med dagen var min visit på Apple affären. Min datorsladd har strulat senaste tiden, den har varit glapp så den har fungerar till och från vilket givetvis har varit väligt frusterande. Så även fast min dator är köpt i Sverige så tänkte jag göra att försök på Apple butiken och se om de kunde hjälpa mig, jag har ju ändå garanti på ett år. Och såklart kunde dem hjälpa mig, tekinker som jag fick gå på möte med (ja de bokade in mig på ett möte med en tekniker, applebutikerna har sådan sjuk struktur så det är inte sant) hittade egentligen inget fel på laddaren. Han genomsökte den men sa att den inte var trasig vilket jag envisades med att säga att den visst var och inget mer snack om det, tillbaka kom han med en ny sladd som han sträckte över till mig. Täckt av garantin worldwide, tack Apple för grymt bra service och för att ni existerar, ska aldrig mer köpa datorer/mobiler från något annat ställe än Apple. 


Så med det avslutar jag denna tisdag och tackar för mig. Det har varit en grymt bra dag med grymt bra väder också. Imorgon väntar mer skola, vilket glädjer mig. Och så lovar jag att ladda upp två videor till er imorgon också, på något som jag har lovat att visa er väldigt länge ;)


LOVE

Av Clara Olsson - 24 januari 2012 05:08

Gud vad roligt det känns med skolan och med klasserna, än så länge så känns det så himla rätt!!! Som jag berättade om tidigare hade jag pilates imorse vid åtta, vilket faktiskt är en skönt tid. Skönt att komma igång på morgonen, men ändå med en lektion där man inte behöver använda huvudet alltför mycket utan snarare kroppen. 

Några timmar efter det så har jag som sagt kommunikation, jag har ju två olika klasser med kommunikation och jag har bara varit på en utav dem men den kändes så otroligt rolig och inspirerande. Dock kommer den vara riktigt tuff, det kommer bli väldigt mycket plugg både på lektionerna men även utanför och läraren var väldigt hård med att påpeka att det inte var en kurs för dem som inte har tid över efter skoltid då det kommer att krävas att man möts upp i de grupperna som vi kommer inplaceras i för att studera. Hon verkade ganska hård men samtidigt bra och det kändes som hon hade mycket kunskap. Hon berättade lite kort om alla olika uppgifter som vi kommer att få göra och det lät hur roligt som helst, tufft men roligt! Vad som mer vad roligt med den klassen var att det inte var en enda svensk i den förutom jag och Rebecka och möjligtvis Sara om hon får en plats men troligen inte. Annars var det bara amerikanare, vilket är otroligt roligt, det känns ju liksom så tråkigt att gå i skolan med svenskar (vilket dock är mer än vanligt att man får göra här eftersom de kryllar av svenskar). Så det känns som att den här kursen kommer bli en riktigt utmaning på alla plan, men framförallt med språket. Hon påpekade att kursen var svårt för internationella studenter och att man som internationell student borde tänka till ordentligt innan man tog den här kursen vilket såklart skrämde oss lite. Men vi gick fram och pratade med henne efteråt och berättade vilken nivå i engelskan vi låg på och hon log bara och sa att det inte alls skulle bli några problem för oss, så vi kunde behålla den, vilket såklart gladde oss. Så den kursen är jag riktigt, riktigt laddad för. Det blir en utmaning som heter duga men det stoppar mig inte, jag ska göra mitt bästa och lite till i den klassen!

Efter det så var det dags för mig att kila iväg på engelska, den engelskan som man skriver uppsatser i. Samma som jag hade förra året alltså fast nivån över. Även om läraren sög förra året så älskade jag den kursen eftersom att jag gillade att skriva så därför bestämde jag mig för att köra nu i vår också. Dock hade jag kollat upp läraren innan den här gången, på en sida som heter Ratemyprofessor där studenter ger feedback på olika lärare och den här läraren som jag nu har hade fått superbra kritik så jag hade ganska höga förväntningar, som hon som tur var levde upp till. Hon kändes hur snäll och hjälpsam som helst och hon utstrålade en naturlig glädje. Hon känns som en toppenlärare och något säger mig att även det kommer bli en grymt rolig kurs. 

Imorgon är det dags för den andra kommunikationen, interculture. Den handlar om hur olika kulturer kommunicerar med varandra osv, visst låter det spännande? Den läraren har också fått jättemycket bra kommentarer så jag hoppas hon håller måttet hon också!

Jag är verkligen så taggad på våren och att plugga nu så att jag undrar vad mitt fel är? Eller om det bara äntligen kan vara så att jag har hittat mitt huvudämne KOMMUNIKATION, ja jag tror minsann det, det är vad jag vill utbilda mig inom i Sverige!


/Glädjerus

Av Clara Olsson - 23 januari 2012 19:06

Yes nu är jullovet över och det är dags att hitta tillbaka till skolbänken, vilket faktiskt känns ganska skönt. Det livet som vi har levt de senaste veckorna håller ju inte i det långa loppet, man måste ju hitta in i någon form av rutin så nu känns det skönt att verkligheten bankar på dörren. 

Min första lektion är redan avklarad, pilates 8.00 måndag och onsdag mornar. Den kursen kändes rolig, läraren var hur pigg och glad som helst och det känns som en skön grej att börja morgonen med. Och det bästa av allt är att jag har min träningskompis Sara med mig så vi kör den tillsammans och likaså gymkursen, herregud vad tränade vi kommer bli (eller ja man kan ju i alla fall hoppas). Efter den lektionen sprang vi hem och bytte om och nu ska vi tillbaka till skolan och printa ut papper och fixa lite innan nästa lektion som börjar 12.45 och det är Small group communication, en ganska så tung kurs om jag har förstått det rätt men samtidigt känns den väldigt rolig. Den har jag tillsammans med Rebecka och kanske också Sara om hon kommer in (den är full nu). Efter den kursen väntar min sista för dagen, engelska och sen klockan tio i sex är jag färdig för dagen. Relativt fullspäckade måndagar med andra ord och onsdagarna kommer att se likadana ut, dock har jag bara en lektion på tisdagar och torsdagar och några få fredasglektioner, så jag ska inte klaga :)

Nej nu väntar Sara så nu måste jag rusa, jag hör av mig mer senare under dagen när jag har gått på alla lektioner :)


PUSS

Av Clara Olsson - 22 januari 2012 19:28

Förlåt för fruktansvärd dålig uppdatering, men mitt liv har gått lite väl snabbt de sista dagarna, så jag har haft fullt upp och helt enkelt inte hunnit med bloggen. Men nu är jag i fas igen och imorgon är det dags att hitta in i vardagen igen, eftersom att skolan drar igång då. Men skolan kan vi prata mer om imorgon när den faktiskt har dragit igång på riktigt, för än så länge är jag faktiskt fri. 

Så vad gäller roadtripen som vi gjorde onsdag-torsdag så hade vi det hur bra som helst. På onsdagen var det jag, Rebecka, Sofia och Matilda som drog iväg och våran första destination var en lite ort som heter Pismo och den var jättefin och mysig. Vi gick och tittade lite och sen satte vi oss på en restaurang precis vid havet och åt en god lunch. Efter Prismo tog vi oss vidare till en dansk lite ort/by som heter Solvang. Det var precis som att komma till Danmark, vilket såklart känns superhäftigt när man är i USA. Vi gick runt och tittade på alla små söta byggnader och i alla små affärer och efter det tog vi en fika på ett mysigt café. Matilda var den enda som gillade wienerbröd så givetvis passade hon på att äta det, medan vi andra nöjde oss med glass. Vi tog oss sedan tillbaka mot Santa Barbara och eftersom att vi för en gångs skull hade bil så passade vi på att handla på oss toapapper och tvättmedel och sånt tungt som man inte orkar släpa på när man åker buss. De skrattade åt oss på mataffären när både jag, Rebecka och Matilda kom och släpade på varsitt 30-pack toapapper, men nu behöver vi i alla fall inte köpa på ett tag!

Dagen efter i torsdags drog vi iväg igen och målet var då O.C och Newport och enligt GPS:en skulle det ta 2 timmar och 25 minuter, dock tog det betydligt mycket längre tid än så. Vi kom iväg från Santa Barbara 10.30 (vilket redan det var försent) och var framme i Newport 15.30 och då var alla trötta och jättehungriga. Så vi satte oss och åt på en gång och det blev en direkt fullträff, vi hamnade på en skaldjursrestaurang som var helt fantastiskt. Vi alla utom Sofia beställde in fisk, jag och Matilda lax och Rebecka och Jacob (han hängde med oss den dagen) och det kan ha varit den godaste laxen jag någonsin har ätit och de andra var lika fascinerade som jag, de var verkligen grymt gott. När vi hade ätit klart så insåg vi att klockan började bli mycket och eftersom att vi ville se solnedgången i Laguna beach så behövde vi åka på en gång ifrån Newport vilket vi också gjorde och vi hann precis i lagom tid till Laguna och fick se den fantastisk fina solnedgången på Laguna beach, fruktansvärt vackert. 

Vi tog oss tillbaka till SB via en annan väg som gick betydligt mycket fortare och var hemma någon gång runt 09.30, riktigt bra dag! 

I fredags sen sprang vi runt på stan och på kvällen var vi bjudna på fest hos en kompis till oss som fyllde år. Det blev en riktigt lyckad kväll!


Här kommer en bildbomd ifrån dessa dagar


On the road 

 

Fin utsikt på väg mot Pismo



I USA har man bilen på släp efter husbilen, något nytt?   

I Pismo

 

Pismo beach


Pismo beach  


Pismo beach  


Solvang 

Visst ser det ut som Danmark?

 

Våran fina bil  

On the road again, day number 2 


Newport  

 

Underbar restaurang i Newport


 

Grym lax!

 

Solnedgång i Laguna



       

Födelsedagsfest i fredags

 



 

Ovido - Quiz & Flashcards