California Dreamin'

Alla inlägg under oktober 2011

Av Clara Olsson - 31 oktober 2011 05:53

Nu har jag varit borta i tre månader och tiden har rullat på fort som tusan. Till en början var det sådana otroliga intryck, först och främst en ny stad, en ny kultur och nya livsförhållanden. Och sen utöver det nya människor, som det givetvis tog ett tag innan man kom nära och lärde känna på ett annat plan. Nu har livet här stabiliserats och jag tror att det är först nu som jag har landat, det är först nu som jag inte går på helspin längre. Jag kan äntligen andas luften på ett annat sätt och känna ett annat lugn, vilket givetvis är otroligt skönt. Samtidigt som det är först nu, när jag äntligen har hittat lugnet som jag också börjar längta hem något otroligt. Jag sitter och tittar på bilder från i somras, på mig och på alla mina fina vänner som jag har där hemma. Bilder från när Ida tog studenten, bilder från när Madde och Verre fyllde 20 och bilder från midsommar med Linnea och Malin. Glädjen i bilderna syns så otroligt tydligt och jag kommer ihåg hur glädjefyllda alla dessa dagar var, hur roligt vi hade. Jag tittar på bilder från min avskedsfest och kommer ihåg hur tung den kvällen var och hur mycket det tog emot att säga hejdå till alla. Den där sista kramen som kändes så otroligt tung. Nu är jag snart hemma i Sverige, om en och en halv månad står jag på svensk mark och samtidigt som jag fullkomligen älskar livet i SB så kan jag inte annat än att vara ärligt och berätta att jag faktiskt längtar hem och att jag längtar hem till er alla underbara människor där hemma! Det värmer så att ni finns kvar där och jag är så otroligt glad över att jag har er!

             

Av Clara Olsson - 30 oktober 2011 01:03

Halloween i USA är något utöver det vanliga vill jag lova. Precis som jag sa i går, eller om det var i förrgår så går verkligen alla in för att klä ut sig här, unga som gamla. Vilket är hur roligt som helst! Så under gårdagens kvällen hann jag med att träffa diverse olika karaktärer, en till Mimmi, en fé, en godistjej, superman, nunnor, superwoman, rånare, turist, vampyr, djävul, domare, Ghaddafi, två präster osv. Festen i sig var hur rolig som helst också så därför kan jag inte annat än sammanfatta kvällen som otroligt lyckad. Slänger in lite bilder nu så att nu får se och imorgon kommer fler eftersom att firandet fortsätter ikväll!


Men njut av dessa tillsvidare


                             

Av Clara Olsson - 28 oktober 2011 06:34

Det är torsdag kväll och veckornas kvällslektioner är slut, skönt! Vi firar detta med att titta på lite Svensson Svensson, hur bra är inte det liksom? Riktigt svensk humor men ändå så himla bra! Så vi ligger bara här och njuter sen måste jag erkänna att jag längtar lite tills imorgon också. Då vi ska klä ut oss och fira Halloween like Americans and I'm so excited about it! Jag lovar att uppdatera er lite mer imorgon och om jag hinner också slänga in någon bild på hur jag ser ut så ni får se. Annars lovar jag mer bilder på lördag!

Det var ungefär det jag hade att komma med just nu, inte så mycket med andra ord haha. Vi hörs mer imorgon!


PUSS

Av Clara Olsson - 26 oktober 2011 06:12

Jag antar att många av er där hemma undrar hur det går med engelskan här borta, om de börjar flyta på bättre och om jag lär mig något och svaret är JA. Efter att ha varit här i drygt tre månader nu så känns det som att jag lär mig mer och mer för varje dag som går, det går lättare att prata och det flyter på så mycket bättre nu. Det är fortfarande många ord som jag givetvis inte förstår och kan, men det känns ändå som att har flytet och uttalet när jag pratar vilket känns otroligt bra. De senaste två gångerna har jag fått beröm flera gånger för att jag pratar bra och det är lika roligt att höra varje gång. Det roligaste var nog att min amerikanska familj berömde mig sist vi var där, de sa att de märktes hur min engelska hade utvecklats, vilket jag nog själv då inte hade insett. Det var snarare det som fick mig att inse att jag faktiskt pratar så mycket bättre nu än vad jag gjorde när jag kom hit. 

Utöver talet så flyter även den skriftliga delen på bättre och bättre också. Jag har ju två engelska lektioner, en där vi skriver och en där vi läser och i den där vi skriver så märker jag stor skillnad också. Det går så mycket lättare att skriva och det känns som att det jag skriver flyter på bättre och bättre. Det är nästan så att jag måste tänka efter innan jag skriver till er här, för det är ju enda gången någonsin som jag skriver på svenska. Annars skriver jag på engelska fem dagar i veckan, så därför antar jag att det inte är konstigt att jag just för tillfället är vanare att skriva på engelska än svenska. 

Hur som helst så är jag i alla fall glad över min egen utveckling och över att jag kommer närmare och närmare mitt mål, att prata helt flytande, to be bilingual (två-språkig).

Av Clara Olsson - 25 oktober 2011 07:04

Det är verkligen något som jag har sett fram emot att fira här i USA, eftersom att det är något som amerikanarna firar riktigt ordentligt. Det hela börjar redan på torsdag och håller på tills på söndag, man klär ut sig och firar typ. Det roliga är att alla verkligen går in för att klä ut sig här och därför blir det hela mycket roligare! Så efter att ha funderat ett tag så kom jag tillsist fram till att klä ut mig till Mimmi Pigg, fråga mig inte vart jag fick idén ifrån den bara dök upp från ingenstans. Så därför tog jag och Sofia en sväng på stan idag för att inhandla lite, så jag hittade en rosa klänning med en stor rosett på, sen ett diadem med en stor rosett på och sen handskar sen får jag måla dit någon form av musnäsa. Lovar såklart att visa mängder med bilder efter det så ni får se hur det hela blev. 

Hur som helst är det i alla fall tagg till 100 % här för Halloween, vid vart och vartannat hus står pumpor och det hänger spindlar över dörrarna och ibland också spindelnät. I affärerna är det dekorerat för Halloween och bara här i Santa Barbara finns det nog två eller tre affärer som bara säljer utklädningskläder just till Halloween och affärerna är stora. Jag och Sofia var inne i en av dem idag och de var helt sjukt, de hade verkligen allt! Askungens klänning, Rödluvans, Spiderman, X-man och allt vad det nu kan tänkas heta, sen mängder med peruker, strumpbyxor, hårsmycken och gud vet vad. Så någonting säger mig att Halloween i USA kommer att bli något utöver det vanliga, eller vad tror ni!? :)


 

Av Clara Olsson - 24 oktober 2011 04:22

Den här helgen har gått helt ruskigt fort, det känns som att det var fredag för bara några timmar sedan och nu vips blev det söndag hur fan går det ihop? Hur som helst så har det varit en riktigt bra helg och jag antar att det är därför den har gått så fort också. I fredags var vi på bio, Paranormal activity 3 det var tydligen någon stor premiär för den filmen och alla var som galna i att se den. Så jag, Sofia och Rebecka följde strömmen och hängde på, något som vi dock ångrade efter. Filmen var visserligen läskig, men storyn otroligt dålig och tunn vilket gjorde hela filmen ganska så ointressant, så de 70 kronorna hade jag helt klart kunnat lägga på något annat. 

Och igår hade vi ju som sagt en lite mindre fest här. Till en början var vi ett större gäng tjejer bara som umgicks och spelade ölspelet och ett tag trodde vi nog knappt att de skulle komma några människor alls hit men sen sa det bara boom och sen var hela våran innergård fylld med människor. Riktigt hur det gick till vet jag inte, men hur som helst så var det bara sköna människor så därför blev det en riktigt lyckad tillställning med mycket trevligt folk. Min kamera dog tidigt under kvällen eftersom att den var oladdad så det blev inte så mycket bilder. Dock tog Matilda en hel del och de finns ute på facebook, kanske snor några därifrån senare och lägger in här också men det orkar jag inte just nu. För nu ska jag och Rebecka dra igång en film här och käka lite god frukt för att lindra söndagsångesten en aning. Imorgon är det måndag vilket betyder skola, sen ska jag även försöka hinna ner på stan och hitta något att ha på mig till Halloween, det är ju helt sjukt stort här så vi måste verkligen gå in för det här med utklädnad till 100 % för att smälta in bland alla andra. Vi får se vad jag bestämmer mig för att vara men om ni har några idéer så är dem hjärtligt välkomna! Annars får ni ha det så bra, så hörs vi mer imorgon!


PUSS

Av Clara Olsson - 23 oktober 2011 03:29

Och det känns som att det är ett bra tag sen som vi alla festade tillsammans, så därför är det dags ikväll. Så just nu är jag, Matilda, Sofia och givetvis Rebecka här hemma hos oss och gör oss i ordning. Vi dricker rosé och väntar på mat som snart levereras från California Pasta (det är fantastiskt smidigt med homedelivery). Efter det kommer lite folk hit och sen får vi se lite vad som händer, om vi stannar här hela kvällen eller om vi drar vidare, det återstår att se! Hur som helst tror jag på en riktigt bra kväll med mina fina tjejer!

Imorgon blir det städ, tvätt, handling och givetvis plugg, men det är morgondagen det, nu lever vi för ikväll!


Kram på er  

Av Clara Olsson - 22 oktober 2011 00:27

Nu är det över en vecka sedan jag bloggade och jag får be om ursäkt, allt är på grund av att mamma och mormor har varit här och jag har prioriterat att vara med dem och därför har bloggen hamnat i lite i klämm. Men nu har de åkt och därför så nu är allt som vanligt igen, vilket betyder minst ett inlägg varje dag!

Men om vi ska ta det hela från början nu då, så landade mamma och mormor här i SB förra onsdagen och det var helt fantastiskt roligt att träffa dem. Det kändes så overkligt att se dem och att få krama om dem, samtidigt som det var helt underbart! Vi gick ut och åt och pratade massor, sen ville då såklart sova tidigt så därför blev de ingen sen kväll. Torsdag blev även det en relativt lugn dag, den dagen var det helt fantastiskt bra väder så därför låg vi bara vid deras pool och njöt av sol och bad och så gick vi ut och åt på kvällen. Sen hann vi även hem hit så jag fick visa dem vårat fina hus som de älskade och trots att jag har förklarat flera gånger hur nära jag har till skolan så blev de förvånade över hur nära det faktiskt var. 

På fredagen hade vi hyrt bil så drog vi iväg till Santa Monica och åkte en liten omväg för att få köra på high way number 1, vilket var hur fint som helst utsikten var helt fantastisk! Väl framme i Santa Monica käkade vi på Bubba Gump restaurangen (riktigt häftig restaurang) och sen tittade vi lite på piren innan vi landade på stranden. Kvällen spenderades sedan hemma på mamma och mormors hotell med hämtmat. Lördagen fortsatte på ungefär samma sätt och vi rullade iväg med bilen den dagen också och då var Rebecka med också. Först på programmet stod L.A och Hollywood, jag har ju varit där tidigare men det var lika häftigt den här gången. Vi fotade stjärnorna, Hollywood-skylten och kändisarnas händer. Efter det tog vi oss vidare mot IKEA eftersom att jag och Rebecka ville köpa lite grejjer till vårat rum. Kvällen blev lugn, hämtmat igen dock här hemma istället. Söndagen började på samma sätt, i bilen utan Rebecka utan bara jag, mamma och mormor. Vi började på en outlet och handlade lite skor och sånt, sen tog vi oss vidare till min amerikanska familj där det bjöds på brakmiddag och det var hur gott som helst. På kvällen lämnade vi tillbaka bilen som vi hade hyrt och sen åkte jag hem till mig och de till sig. På måndagen hände det inte alls särkilt mycket, jag var tvungen att plugga så de passade på att titta lite på stan. På kvällen efter min kvällslektion sprang jag bort till deras hotell där de hade dukat upp ost, kex och bröd och de var hur gott som helst, sen sov jag över där. På tisdagen gjorde vi stan tillsammans och vi började med att äta frukost på stan, de åt pannkakor och jag min älskade youghurt med Granola, gud vad jag kommer sakna det när jag kommer hem! Sen shoppade vi loss ordentligt vill jag lova, jag fick med mig hela tre varma koftor vilket tyvärr börjar behövas här nu eftersom att kylan börjar komma, dock inte alls som i Sverige, det kanske är 14-16 grader om dagarna och 10-12 på kvällarna, helt okej ändå! Efter all shopping tog vi och åt en god lunch och sen åkte jag hem för att hinna till kvällslektionen. På onsdagen möttes vi upp på stan, shoppade lite mer och åt lunch tillsammans. På kvällen blev det restaurang som en fin avslutning på en fin vecka. Och igår åkte de hem, så då fick jag ta avsked igen. Men nu vet jag ju att jag träffar dem snart igen, vilket känns bra!

Hur som helst har veckan varit grym och det känns toppen att ha fått träffa dem och spenderat lite tid tillsammans med dem, nu kan jag leva på det ett tag.

Här kommer lite bilder från veckan

                               

Ovido - Quiz & Flashcards