California Dreamin'

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2011

Framgång

Av Clara Olsson - 26 oktober 2011 06:12

Jag antar att många av er där hemma undrar hur det går med engelskan här borta, om de börjar flyta på bättre och om jag lär mig något och svaret är JA. Efter att ha varit här i drygt tre månader nu så känns det som att jag lär mig mer och mer för varje dag som går, det går lättare att prata och det flyter på så mycket bättre nu. Det är fortfarande många ord som jag givetvis inte förstår och kan, men det känns ändå som att har flytet och uttalet när jag pratar vilket känns otroligt bra. De senaste två gångerna har jag fått beröm flera gånger för att jag pratar bra och det är lika roligt att höra varje gång. Det roligaste var nog att min amerikanska familj berömde mig sist vi var där, de sa att de märktes hur min engelska hade utvecklats, vilket jag nog själv då inte hade insett. Det var snarare det som fick mig att inse att jag faktiskt pratar så mycket bättre nu än vad jag gjorde när jag kom hit. 

Utöver talet så flyter även den skriftliga delen på bättre och bättre också. Jag har ju två engelska lektioner, en där vi skriver och en där vi läser och i den där vi skriver så märker jag stor skillnad också. Det går så mycket lättare att skriva och det känns som att det jag skriver flyter på bättre och bättre. Det är nästan så att jag måste tänka efter innan jag skriver till er här, för det är ju enda gången någonsin som jag skriver på svenska. Annars skriver jag på engelska fem dagar i veckan, så därför antar jag att det inte är konstigt att jag just för tillfället är vanare att skriva på engelska än svenska. 

Hur som helst så är jag i alla fall glad över min egen utveckling och över att jag kommer närmare och närmare mitt mål, att prata helt flytande, to be bilingual (två-språkig).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Clara Olsson - 26 augusti 2012 19:46

Förlåt, jag vet att jag trasslar med er ofta och byter blogg hela tiden, men jag vet att det finns bloggar som är bättre än denna jag har nu och framförallt snyggare vad gäller layout och nu har jag hittat en annan favorit, nämligen tumblr. Detta inn...

Av Clara Olsson - 25 juni 2012 19:35

Jag lovade ju er att jag skulle fortsätta underhålla den här bloggen, vilket jag fortfarande står fast vid. Dock känner jag att mitt liv är ganska så enformigt just nu och det finns inte alls mycket att skriva om, och efter att ha skrivit konstant i ...

Av Clara Olsson - 13 juni 2012 18:54

Hej!   Först och främst tänkte jag klargöra några saker, eller egentligen en sak, den här bloggen har under det senaste året handlat om mitt liv i USA, dock är det ingen USA blogg utan jag kommer fortsätta skriva trots att jag är hemma i Sverige ...

Av Clara Olsson - 10 juni 2012 18:46

Det var knappt en vecka sen jag kom hem, men ändå känns det som att jag har varit hemma i evigheter, är inte det underligt? Hur som helst så har jag snabbt aklimatiserat mig och kommit in i den här vardagen och än så länge måste jag säga att jag gill...

Av Clara Olsson - 4 juni 2012 18:58

Hej och förlåt för fruktansvärd dålig uppdatering sen hemkomst men jag har haft fullt upp med att umgås med familj och vänner och såklart att äta svensk mat i mängder. Men nu efter att ha varit hemma i drygt 4 dagar så börjar jag landa och jag börjar...

Ovido - Quiz & Flashcards