California Dreamin'

Alla inlägg under november 2011

Av Clara Olsson - 29 november 2011 03:39

Ja den här dagen går helt klart till historien som en av de tyngsta. Redan igår började jag känna mig sjuk, hade huvudvärk och var helt seg. Så jag gick och la mig relativt tidigt ihop om att sova borta det som började blir en förkylning. Dock lyckades jag inte riktigt med det, för det första kunde jag knappt sova alls vilket såklart ledde till att jag var ännu tröttare idag. Förkylningen gav sig inte heller och inte heller huvudvärken. Så jag har gått runt och känt mig helt borta hela dagen. 

Sen gjorde min engelska lärare dagen bra mycket sämre eftersom att han i onsdags gav mig en av de uppsatserna som han tyckte var en av mina bästa. Han sa att jag skulle ta hem den och rättskriva den på datorn, vilket jag också gjorde imorse. Jag satt ett bra tag och ändrade och fixade och tillslut kände jag mig ganska nöjd ändå. När jag sedan gick till honom i eftermiddags för att lämna den så sa han att jag inte alls kunde använda den här uppsatsen, utan att jag behövde kommentarer ifrån läraren för att jag skulle kunna ha den i min portfolio (där väljer man sina tre bästa uppsatser som andra lärare sedan ska läsa igenom och betygsätta). Så allt arbete var därför helt bortkastat och jag blev helt galen över att han sa en sak i onsdags och en annan idag. Så nu får jag ha uppsatser i porfolion som jag inte alls är nöjd med. På fredag får jag veta om jag klarar kursen eller inte, men just nu känns det inte som att jag kommer att göra det. 

Efter det gick jag i alla fall hem och bäddade ner mig och sov i nästan två timmar innan Rebecka och Sara kom hem och gjorde mig lite gladare. Nu är Rebecka iväg på lektion och jag valde att inte gå, en tre timmars lång lektion kändes alldeles för jobbigt eftersom att jag fortfarande har huvudvärk och är otroligt trött. Så nu ska jag nog slå igång en film här och kanske fixa lite te innan Rebecka kommer tillbaka. 


Imorgon får helt enkelt bli en bättre dag! :)


kram på er!


Av Clara Olsson - 28 november 2011 06:45

Och jag fattar ingenting. Jag vaknade vid nio utav min väckarklocka, då gick jag ut och sprang och redan då var det helt sjukt varmt, säkerligen 25 grader och strålande sol. När jag kom hem så hoppade jag in i duschen och sen gjorde jag och Rebecka i ordning en dundergod frukost. Vi tände sedan första ljuset och drog igång lite julmusik. Men det var ändå otroligt svårt att komma in i stämningen och att förstå att det faktiskt var första advent. Solen gassade på utanför fönstret himlen var klarblå, advent i Kalifornien är helt klart något annat. Men det var väldigt roligt att få uppleva! Så här såg i alla fall våran frukost ut imorse


 


Efter frukosten så pluggade jag en stund och sen tog jag mig ner mot stan, jag skulle byta en skjorta och sen handla allt till lussebaket som vi hade här i eftermiddags. Och det var helt stört varmt, jag har inte gått i shorts är nu på ett par veckor eftersom att det har varit lite kyligare, men idag fanns det inget annat än shorts och linne. Riktig sommarvärme!

Tjejerna kom hit vid halv fem och då drog vi igång och bakade både pepparkakor och lussebullar och hjälp så gott det blev. Vi åt som sjutton och alla var helt knäpptysta, som vi har  längtat efter dessa fantastiska bullar. Tjejerna stannade här i någon timme och vi satt och mös och drack te. Riktigt bra första advent ändå, även om det var långt ifrån vad jag var van med. Här kommer lite bilder från baket

         

Av Clara Olsson - 26 november 2011 21:16

Förlåt för lite dålig uppdatering under de senaste två dagarna, men jag har haft fullt upp. Men jag ska försöka dra igenom vad som har hänt nu lite snabbt. I torsdag firade vi som sagt Thanksgiving hos Camerons underbara föräldrar. Det var jag, Rebecka, Camerons kompis Andrew och givetvis Cameron själv. Vi kom dit runt tolv och då var det ett par timmar kvar tills kalkonen var klar, så de plockade fram "lite" snacks till oss, deras defination av lite är nog dock inte riktigt densamma som min. Vi fick 5 olika ostar, olika kex, korv, vindruvor, nötter och bröd. Så vi fyra satt ute på deras innergård (som var helt fantastiskt) i säkert två timmar. Åt pratade och hade jättetrevligt! Vi börjar verkligen komma närmre Cameron vilket känns fantastiskt skönt, han är en grym rolig och trevlig kille så jag är glad att vi fick bo med honom och att han är så otroligt snäll så han bjuder med oss på sådana här tilställningar. Att tillägga är att den andra killen också är underbart snäll och rolig! 

Hur som helst så när vi var färdiga med snacksandet (okej, det där kan inte vara ett ord? men ni hajjar vad jag menar) så gick vi ut på en promenad och tittade runt lite i Montecito som är ett helt sjukt fint område strax utanför SB. Det är bara fina hus, många utav dem har havsutsikt och alla är enormt stora. Camerons föräldrar var dock inte så stort, däremot var det ett av de finaste husen som jag någonsin har sett. Det var så otroligt sött, ombonat och fint inrett. Innergården var helt fantastisk och likaså trädgården. Jag och Rebecka gick bara runt och gapade när vi kom dit, så otroligt fint. Och då är det viktigt att tillägga att det där är deras andra hus, deras riktiga hem är i Vermont, man kan ju bara fundera över hur det ser ut?

Efter promenaden så var det dags för middag, det blev tre rätters, soppa till förätt och sen givetvis kalkon till varmrätt och sen två olika pajer till efterätt. Till det fick vi mänger med vin. Maten var hur god som helst och vi hade hur trevligt som helst. Det är så mysigt med sådana där familjemiddagar, att få uppleva lite familjekänsla i ett ombonat varmt hem, med underbart god mat och underbara människor, det känns lite lättare då, man får lite ny energi. När vi kom hem på kvällen så spelade vi fyra lite beerpong och sen somnade vi i soffan, underbar thanksgiving!


Här kommer lite bilder:


 

Underbar innergård!


   

Hallen


 

Vardagsrummet



 

Innergården igen

 

Trädgården 


 

Köket


 

Vardagsrummet


 

Andrew & Cameron


 

Promenad


 

Montecito, nere vid havet


Och angående gårdagen så hände det inte så mycket, vi var ute och shoppade och sen hade vi lite vänner över här. Vi spelade beerpong och bara umgicks, hur trevligt som helst. Imorse åkte vi och käkade frukost på Jenines med Cameron, Sara och Jacob, superbra start på lördagen. Och nu ska jag faktiskt ta och hoppa i bikinin och springa ner till Sara och hennes pool (hon bor i ett lägenhetskomplex med pool) och sola och bada. Det är supervarmt här idag så det är bäst att passa på. Tanken på att det är november gör bara det hela ännu bättre! Gud vad jag älskar Kalifornien!


Nu måste jag springa vi hörs sen!


PUSS

Av Clara Olsson - 24 november 2011 20:35

Är lite småstressad nu för vi är precis på språng här. Det är ju Thanksgiving här nu och vi ska med Cameron till hans föräldrars somamrhus i Montecito (det är där Operah har sitt hus). Vi ska dit med honom och några av hans kompisar för att äta massa mat och titta på fotboll (det är tydligen det man gör på thanksgiving). Vi har köpt med oss en superstor blomma och är laddade för att fira den här thanksgiving for the first time. 

Jag hör av mig mer senare ikväll eller imorgon!


Puss 

Av Clara Olsson - 23 november 2011 07:19

Idag har jag fått välja kurser inför nästa termin. Det var ju sagt att vi skulle ha förtur den här gången (något som vi inte hade sist) dock vet jag inte riktigt om jag vill kalla det förut, det är fortfarande mängder med människor som har fått välja innan oss och många av kurserna var stänga redan i torsdags. Men hur som helst så fick jag ihop det mesta som jag ville ha i alla fall, dock hoppas jag fortfarande på att någon ska hoppa av pilatesen för den skulle jag verkligen vilja ha.


Men det jag har valt just nu är:


COMM 141: Small Group Communication
(3) F, S - CSU, UC
Skills Advisories: Eligibility for ENG 110 or ENG 110H or ENG 110GB

Introduction to communication skills in task-oriented small groups. Includes focus on planning, participating in, and leading meetings; decision-making and problem-solving method; forms of discussion; and social dimensions. Small group projects. (CAN SPCH 10)


COMM 151: Intercultural Communication
(3) F, S - CSU, UC
Skills Advisories: Eligibility for ENG 110 or ENG 110H or ENG 110GB

Provides an introduction to communication between people from different cultures. Focuses on the application of theory and research to intercultural communication. The topics and activities are designed to develop communication skills that improve competence in intercultural situations.


Dessa två kurser kommer nog att bli ganska tuffa. Engelskan ligger på 110, vilket är den högsta nivån, alltså den nivån som amerikanarna bör vara på för att klara college (dock är det många av dem som inte når upp till den nivån). Hur som helst så är jag inte riktigt på den nivån än, men efter att ha pratat med en counsler så tyckte hon absolut att jag skulle ge det ett försök. Kommunikation är ju det jag helst av allt vill läsa och eftersom att jag ska plugga det när jag kommer hem sen så känns det som världens merit att ha läst det här också. Så även om jag får slita lite hårdare i de här kurserna så får det vara värt det!


Sen har jag även tagit en engelska, som jag har sagt tidigare vill jag ju skriva mera så därför fortsätter jag med den klassen nästa termin också. Dock ligger jag på 80 engelskan nu och den jag har valt är 100, alltså ett steg över så jag behöver ett godkänt från min lärare för att ta mig upp dit, vilket jag förhoppningsvis får. Dock är jag inte hundra eftersom att han typ är världens hårdaste lärare jag någonsin haft, men om jag inte får godkänt funderar jag nästan på att gå vidare med det, så mycket tid och kraft som jag har lagt ner på den lektionen har jag inte gjort på någon annan kurs. Jag tycker mig faktiskt förtjäna ett pass, men som sagt det återstår att se. Här är i alla fall kursen som jag valt och så har jag kollat upp läraren den här gången och hon ska vara helt fantastisk, tack för den!


ENG 100: Fundamentals Of Composition
(3) F, S - CSU*
Prerequisites: ENG 80 with a "P" or qualifying score on SBCC placement exam.
Skills Advisories: ENG 70 if placed at this level through assessment.
Course Advisories: COMP 123

Intensive course in composition emphasizing development of ideas into organized essays which are correct in grammar and mechanics. Students enroll in ENG 100; if they complete all work but do not achieve a passing portfolio, they will be reassigned to ENG 100A with credit at the end of the semester. To achieve writing eligibility for ENG 110 or 110H, they must receive credit for ENG 100 (not 100A). *ENG 100A is not CSU- transferable; only ENG 100 transfers to CSU. Graded Pass/No Pass.


Utöver det så har jag tagit samma gymkurs som jag har haft den här terminen, två små kurser på två veckor, en med teambuilding och med problem solving and decision. Och sist men inte minst någon typ av hälsokurs för kvinnor, det ska tydligen handla lite om kost, träning och problem som man kan möta i livet? Låter väl kanske inte alls så dumt?


Schemat för nästa termin blir mycket bättre också, inga lektioner på fredagar, inga morgonlektioner och inga kvällslektioner. Så jag är helnöjd och superladdad, den 23:e januari drar vi igång!

Av Clara Olsson - 21 november 2011 22:06

Är det något som jag får frågor om varje gång som jag skypar med er hemifrån så är det om hur vädret är här borta. Något som jag också var väldigt nyfiken på innan jag åkte hit, vad är det egentligen för väder i Kalifornien i november. Så därför tänkte jag berätta det för er. 

Allt som oftast är det klarblå himmel och sol, dock är det inte alls lika varmt som under sommarmånaderna men det är ändå en värme som inte existerar i Sverige i november, det kanske ligger någonstans runt 20 grader. Man går klädd i ett par jeans och en kofta eller en tunn skinnjacka och om man sätter sig i solen så är det så pass skönt att man vill ta av sig koftan. Framåt kvällarna blir det dock väldigt kallt, något som det är även under sommarmånaderna på grund av alla berg som är runt omkring oss här. Så om man ska ut på kvällen måste man ha en lite tjockare jacka, typ höstjacka/skinnjacka och det skadar faktiskt inte att ha en halsduk också. Sen finns det givetvis undantag, det är inte varje dag som vi vaknar upp till klarblå himmel. Igår spöregnade det hela dagen och kallt och grått och trist var det också. Men det var lika skönt det, vi var ändå inte sugna på att gå ut då. 

Men summan av kardemumman, så är det sensommar värme här nu. Jag fördrar jeans och en kofta, medan andra fortfarande går i shorts och ligger på stranden. Värmen finns här på dagarna men på kvällarna är det kallt. 


 

Såhär vacker är det oftast när jag kommer till skolan tidigt på morgonen, jag nyper mig i armen varje gång, sånt här drömmer man bara om. 


   

En av våra favoritrestauranger på stranden, underbar utsikt och riktigt god mat.

 

Klarblå himmel och sol är vardag i SB. 

Av Clara Olsson - 21 november 2011 07:36

Vilken dunerbra helg jag har haft, riktig succé. Gårdagskvällen blev inte särskilt vild men ändå jäkligt rolig. Vi blev ett gäng här hemma hos oss, både svenskar och amerikanare. Som vanligt drog vi igång med alla möjliga typer av ölspel och hade hur roligt som helst. Runt halv tio började vi snacka om IV och det hela slutade med att jag och tio killar drog dit? Tjejerna bangade men jag kände för att testa den där festen så jag hängde med killarna istället. Dock är det något annat att komma in med tio killar på en fest istället för tio tjejer haha, men vi dansade och hade roligt i alla fall och som tur var lämnade dem mig inte i sticket. Efter att ha dansat ett tag och mött upp ett gäng andra tjejer beslutade vi oss för att dra tillbaka hem till oss, så efter en nattmacka på Subways bar det tillbaka hem till oss. När vi rullade in här var klockan halv två, då drog vi igång och spelade lite mer ölspel och runt tre gick de flesta hemmåt. Dock var en del fortfarande på g efter det, vilket resulterade i att vi hade gäster här till framåt 5 imorse. Hur som helst hade vi en väldigt rolig kväll och jag tror att ni förstår vad jag menar om ni tittar på videon här under. Våran rumskompis Cameron är ju bara för rolig/trött och full på den här filmen. Jag tror att jag har tittat på den 5 gånger idag och jag skrattar lika mycket varje gång. 



Och angående söndagen så har den varit grym också. Jag och Rebecka vaknade upp runt tolv och då spöregnade det utanför fönstret, hur mysigt var inte det liksom, nästan så ville dra täcket över huvudet och somna om. Men de gjorde vi inte utan vi gick upp och städade undan efter gårdagen, käkade frukost och sen efter det har vi bara suttit inne och myst. Pluggat, tvättat och bara tagit det lugnt. Framåt sex beställde tre av oss i huset thaimat och sen placerade vi oss allihopa i soffan och tittade på baksmällan 2. Riktigt, riktigt mysig dag vill jag lova!


Hoppas att eran helg har varit underbar och att ni får en fin måndag allihopa. 


PUSS

 
Av Clara Olsson - 19 november 2011 19:41

Skulle i alla fall kunna vara, eller nej okej inte världens bästa men i alla fall en utav de bästa om det är mer okej att säga så? Vi tog en lugn kväll igår, först modevisningen och sen gick vi hem och slappade och somnade vi tolv. Imorse när vi vaknade så var vi utvilade och eftersom att det nu bara är 24 dagar kvar till jag kommer hem så har jag och Rebecka bestämt att vi ska kika på ett avsnitt av Sunes jul från och med nu, för en julkalender kan man ju inte vara utan och eftersom att vi kommer hem mitt i en så ville vi se en ifrån början här. Så efter att ha sett första avsnittet när Sune och hans familj ska ta julkort så hittade vi i julstämningen, äntligen. Sen gick vi ner och gjorde i ordning världens godaste frukost. Vi har ju typ ätit samma frukost i 3 månader här nu, samma trista bröd, samma pålägg, samma yoghurt och samma flingor, vardag som helg. Så nu kände vi att de var dags att byta vanorna och därför slog vi till med en riktigt lyxfrukost. Så det blev färska baglar med salami (gud vad jag har längtat efter salami) och till det färskpressad juice, som smakade helt sjukt gott, sen ägg, youghurt och granola. Nu sitter vi här och är proppmätta men otroligt glada. Bättre start på lördagen är svårt att få. Nu ska vi ner på stan en sväng och köpa lite grejjer och sen till kvällen blir det en mindre fest här och sen ska vi nog försöka hinna med en annan fest i IV också, full fart med andra ord.

Hoppas eran lördag har varit och fortsätter att vara riktigt bra!


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards