California Dreamin'

Alla inlägg under april 2012

Av Clara Olsson - 30 april 2012 06:44


Det är väl ingen som har missat den här låten antar jag? Jag älskar den verkligen! Hittade den här verisionen på youtube för några veckor sedan, den är om möjligt ännu bättre, så ta er tid och lyssna på den!


Vad gäller helgen så har den varit riktigt bra (som vanligt). I fredags så gjorde jag och min ena kommunikations grupp ett projekt tillsammans, vi skulle göra 6-8 timmars voluntärarbete och vi hade haft kontakt med en kaninfarm där vi skulle hjälpa dem att rensa kaninernas burar. Arbetet var ganska så tungt, vi grävde bort all bark och fick sedan hälla på ny och det tog sin lilla tid och satte sina spår i kroppen (hej träningsvärk). Men när vi åkte därifrån kändes det i alla fall väldigt bra, vi hade verkligen hjälpt till på den farmen och underlättat deras arbete och det kändes fint i hjärtat. Sen var det även väldigt roligt att prova på voluntärarbete, jag har ju aldrig gjort det tidigare, så nu kan bocka av det på listan också. Killen som vi jobbade hos visade sig även vara världens trevligaste och bjöd oss alla på lunch, så vi hade en ritkigt trevlig dag tillsammans, under lunchen frågade han oss vad vi skulle göra efter den här terminen i skolan var slut, jag berättade då att jag var ifrån Sverige och att jag skulle åka tillbaka dit i juni och hans reaktion var precis som alla andras här "ah, Sweden, that must be a really nice country to live in". Många amerikanare är väldigt avunsdsjuka på hur bra vi har det i Sverige, vad gäller hälsovård, tandvård, skola, bidragspengar osv, det fungerar inte alls på samma sätt här, eller ja det fungerar egentligen inte alls (kan berätta mer om det i ett annat inlägg). På fredagskvällen sen gick vi på en Fashionshow som kolan anordnande och sen åkte vi iväg till IV för att festa, dock hittade vi aldrig någon särskilt rolig fest och drog därför därifrån ganska så tidigt. 


Igår (lördag) så njöt vi av det underbara vädret, vi låg på stranden hela dagen och sen kom jag hem med världens bränna, fint som snus. På kvällen sen drog vi iväg på en stor fest och det var riktigt lyckat, hur mycket folk som helst och de flesta kände vi sedan tidigare. Jag hängde på dansgolvet i fem timmar, vilket såklart resulterade i att jag vaknade upp med träningsvärk imorse haha, men det får det vara värt för så ul som jag hade igår var det ett tag sen jag haft. 

Idag söndag har vi bara tagit det lungt och fortsatt njuta av det underbara vädret, 22 grader och strålande sol.


Imorgon är det valborg och jag skulle så gärna vilja vara hemma och på Frimis just imorgon, men what to do, vi funderar på att dra ihop något typ av firande här istället, men vi får se lite om vi orkar eller inte.


Hur som helst så önskar jag er en ritkigt trevlig valborg!


Här kommer några bilder ifrån helgen

Söta kaniner på farmen där vi jobbade  

 

Vi slet hårt vill jag lova

Jag och min grupp, jag trivs riktigt bra i den gruppen!  

 

SBCC Fashion Show

 

Fashion Show

 

Sara gick i fashion showen

 

Jag, Sebastian och Filippa ifrån i fredags

 

Lycklig tjej på väg ner till stranden för att käka frukost, tänk att sol kan göra en så glad

Av Clara Olsson - 29 april 2012 01:47

Det är nästan så att man undrar alltså, lite semesterkänsla har jag allt. Det är nämligen strålande sol ute och säkert 22 grader så jag har givetvis spenderat hela dagen på stranden, käkat lunch och bara haft det allmänt bra. Nu har jag precis kommit hem och insett vilken bränna jag har fått vilket jag inte klagar över, tvärtom så älskar jag ju att vara brun. Så nu ska jag ta och hoppa in i duschen sen ta mgi ett glas vin och göra mig i ordning för lite festligheter. Jag har typ ingenting att plugga den här helgen utan njuter bara av livet, därför känns det lite som semester just nu och jag klagar inte. Livet leker här nu, vi bara en månad kvar i paradiset och därför lägger vi såklart i sista växeln och gör det bästa av tiden, lever unga, vilda och fria!


Puss på er  

Av Clara Olsson - 25 april 2012 06:50

Tre frågor fick jag i alla fall ihop, det är alltid något haha. Om det dyker upp några frågor senare så är det som sagt bara att skriva en kommentar så svarar jag där.


- Anna, Tisdag 24 april 16:21 Hejsan Är det ngt sp du rekomenderar att man ska ta med sig från Sverige. Sett att många skrivit decilitermått. Ngt annat du önskade att du hade vetat innan du flyttat som du vet nu? 


- Precis som du säger så är decilitermått en bra grej att ta med sig, det är jäkligt omständigt om man vill följa ett svenskt recept och bara har amerikanska mått att använda sig av. Men förutom det så är det nog inget speciellet, adapter såklart eftersom att eluttaget här är annorlunda. Sen skulle jag nog rekommendera att köpa på dig ett litet lager apoteksvaror hemifrån, det är svårt att hitta amerikanska motsvarigehet till många produkter som finns på apoteket hemma. Jag vet att många har blivit galna på nässprayen här tillexemplet, så köp på dig sådana saker innan.


- Jimmy, Måndag 23 april 21:39 Hej, hittade din blogg av en slump och har inte hunnit läsa så mycket så detta kanske är en återkommande fråga, men. Vart rekomenderar du att man bor om man vill ha ganska nära till skolan? Och vart bor du i SB? :)


- Jag bor i ett hus, tio meter ifrån skolan ungefär och jag får nog lov till att erkänna att jag har haft fruktansvärd tur för utan att skryta så skulle jag nog säga att vi bor bäst av alla här i SB, med tanke på den låga hyran vi har (500 per månad). Jag delar rum med en annan svensk tjej och sen bor vi med två amerikanska killar och det fungerar hur bra som helst. 

Jag skulle nog säga att det är bäst att bo i hus, det blir inte lika trångt och sen är landlordens oftare schystare än på lägenhetskomplexen. Däremot är det ganska svårt att få tag på hus, men kolla runt på Craigslist och skolans boendesida så kan du precis som jag ha tur och hitta något riktigt bra. 

Utöver det så finns det även flera olika lägenhetskomplex som ligger nära skolan, La Brezza, Buena Vista, Cliffhouse och Yellow Apartment. Alla lägenhetskomplex har fina och fräscha lägenheter och hyran är ungefär densamma. Buena Vista är det största komplexet och det ligger också närme skolan än La Brezza som är näst störst, så jag skulle nog rekommendera Buena Vista i första hand. Men som sagt alla lägenhetskomplex runt skolan är bra och lägenheterna är fräscha!


Lina, Måndag 23 april 20:07 Hej! Jag funderar på att plugga i Santa barbara efter studenten, men jag funderar även på Santa monica. Nu kanske inte du har så mycket erfarenhet ifrån Santa monica. Men skulle vara roligt att veta fördelar och nackdelar med Santa barbara. Har hört att det är ganska litet? Finns det sorority/fraternity houses? Eftersom det är ett CC, måste man lästa massa onödiga klasser då, som kanske inte behövs för sitt major? Finns det möjlighet att festa i LA, eller måste man ta en helg borta då? Finns det snygga killar? haha Har massa frågor men dessa är vad jag kommer på nu :) Tack för en bra blogg! Svara


- Jag vet egentligen inte så mycket om Santa Monica men vad jag har hört av andra är att Santa Barbara är bättre. Nackdelen med just Santa Barbara är att det vimmlar av svenskar, de är svenskar precis överallt och det tror jag inte att det är i Santa Monica, så det är ju lite upp till dig. Men jag skulle nog rekommendera Santa Barbara skolan är här ritkigt fin och klasserna riktigt bra och vill man hålla sig borta från svenskarna så kan man såklart göra det. Majoritenen av studenterna här är ju ändå amerikanare så. 

Jag skulle inte säga att Santa Barbara är litet, detär en lagomstor stad som vimlar av studenter och det är alltid fester på helgerna. Downtown finns alla affärer man kan tänkas behöva och lite till och det finns även mängder med bra restauranger. Men i jämförelse med Santa Moncia som ligger i L.A så uppfatts det givetvis som mindre. 

Om du vill ta en bachelor så måste du läsa massa onödiga kurser, som matte, kemi och biologi. Men det är som sagt bara om du vill ta ett degree av något slag här. Om du åker hit för att bara läsa random kurser och ha roligt i ett år precis som jag gjorde, så behöver du inte välja massa onödiga kurser, då väljer du själv vilka kurser du vill läsa. 

L.A ligger ca två timmar härirån, så du kan absolut åka dit över en helg utan att ta ledig ifrån skolan. 

SBCC är en stor skola med mängder av studenter (vet inte exakt hur många) men givetvis finns det snygga killar, båda amerikanare men såklart även svenskar haha. Efter att ha varit här i 9 månader så har jag kommit fram till att svenskar helt klart är de snyggaste, de vet hur man ska kläa sig vilket många amerikanare inte vet. men det finns såklart undantag, en del amerikanare är ju såklart snygga. 


Hoppas ni har fått svar på era frågor och som sagt lämna bara en kommentar i kommentatorsfältet om in undrar över något mer. 


Kram på er!

Av Clara Olsson - 23 april 2012 19:40

Har insett att jag får en hel del frågar både här på bloggen och på mailen angående hur det är att studera här i Santa Barbara. Så därför tänkte jag köra ett inglägg där jag svarar på lite frågor (om jag nu får några haha) så om ni undrar något släng bara in en kommentar på det här inlägget så svarar jag på alla frågor imorgon eller på onsdag :)

Av Clara Olsson - 23 april 2012 04:18

Usch vilket trist och kallt väder vi har haft den här helgen, nästan som hemma i Sverige faktiskt, hur konstigt det än låter. Kallt, blåsigt och kanske typ 15 grader varmt, ändå har jag envisats med att ha shorts vilket såklart resulterat i att jag frusit arslet av mig rent ut sagt, men i sådana lägen har jag ju faktiskt ingen annan att skylla på än mig själv..


Hur som har helgen varit bra, eller ja helt okej i alla fall. Vi hade ju stor fest här i fredags, för rebecka och cameron som båda fyllde år i fredags. Dock blev festen inte så rolig som det alltid brukar bli. Vi hade varit tydliga med att folk inte kunde ta med sig kompisar eftersom att vi redan var tillräckligt många, men det respekterade i princip ingen, så därför blev vi helt fruktansvärt mycket folk här inne. Några sprang sedan och knackade på våran landlords fönster och han som är världens snällaste, blev då förbannad, vilket jag också skulle ha blivit om jag var han.. Så han kom in och bad oss skicka ut folk, vilket vi mer än gärna gjorde eftersom att det var alldeles för mycket folk här. Kvart över tolv var alla människor ute och vi satt kvar här ensamma i huset, men på sitt sätt kändes det lika skönt för det hade ändå inte blivit någon rolig fest. Så vi gick och la oss tidigt och vaknade i alla fall någorlunda utvilade. Dagen efter gick vi och bad våran landlord om ursäkt och han var som vanligt jättetrevlig och sa att de inte var någon fara och godtog våran ursäkt, vilket såklart kändes bra. Men nu är vi inte så sugna på att ha fest här hemma längre, eftersom inte vet vad respekt innebär så är vi inte så sugna. Jag fyller ju 21 om några veckor och hade egentligen tänkt ha fest här, men nu har jag tänkt om, eftersom att jag fyller 21 så får jag ju gå ut, så därför kör vi på en middag ute och sen en utgång med de närmaste istället, det känns faktiskt roligare!


Resterande delar av helgen har jag spenderat på La Playa, skolan träningsarena, där vi har kollat på fotboll. Det har varit fotbollsturnering för oss internationella studenter och många som vi känner har varit med och spelat därför var det väldigt roligt att kolla, dock har vi frusit riktigt ordenligt både igår och idag eftersom att det har varit så otroligt kallt. Men får hoppas på bättre väder till nästa vecka!


Här kommer lite bilder ifrån i fredgas, för även om det blev en kort fest så hann vi ta lite bilder..

             

Av Clara Olsson - 21 april 2012 01:51

Jag älskar verkligen klänningar, mer än alla andra klädesplagg och ja, jag erkänner jag har fruktansvärt mycket i garderoben redan men jag kunde bara inte motstå denna när jag sprang på den igår. Gammelvit, virkad klänning ifrån Urban Outfitters, 580 kronor, är den inte helt fantastisk?


 

Så vad jag ska ha på mig ikväll på Rebeckas 22-års fest (hon fyller idag) känns ganska så spikat. Till det blir det höga klackar. 


Om 20 minuter kommer Matilda och Sofia hit, då ska vi laga tacos och dricka drinkar. Runt åtta rullar de andra tjejerna in och då också Rebecka. Så då ska vi såklart sjunga för henne och ge henne presenter, sen blir det fest hela natten lång. Bilder kommer imorgon, hoppas ni får en toppenbra lördag!

Av Clara Olsson - 20 april 2012 08:30

Här kommer bilderna som jag lovade ifrån San Francisco, mer bilder kommer imorgon var lite för trött nu så orkade inte lägga in mer. Men här är ett par i alla fall

                                     

 
Av Clara Olsson - 18 april 2012 07:25

Efter två korta flygresor är jag nu tillbaka i Santa Barbara och på sitt sätt känns det ganska så skönt. Så fort jag är borta i några dagar så hamnar man ju lite i ofas med vardagen och nu också skolan och eftersom att det börjar dra ihop sig mot slutet här nu så är det bäst att hänga med. Men även om det känns skönt att vara tillbaka i SB så kan jag inte säg något annat än att det har varit 3 underbara dagar i San Francisco. Vi har hunnit med en hel del och samtidigt njutit utav staden. Igår gjorde vi Golden Gate Bridge, Lombard Street och Union Scqaure, sen tog vi en Cable Car (spårvagn) tillbaka. På kvällen käkade vi middag på Bubba Gump. 

Och idag har vi hunnit med Alcatraz, som är en ö utanför San Francisco, som för ca 50 år sedan var USA:s kanske kändaste fängelse, inte bara för att det var placerat på en ö utan även för att de värsta utav de värsta fångarna blev skickade dit. Det var en riktigt rolig och häftig upplevlse vill jag lova. Efter det käkade vi lunch på Hard Rock Café innan jag sedan tog mig iväg mot flygplatsen och hem mot Santa Barbara igen. 


Jag har mängder med bilder att visa er men är lite för trött at the moment, så slänger in alla bilder imorgon istället! Nu ska jag ta och krypa ner i sängen och ladda inför morgondagens beting, har hela 4 lektioner inom loppet av två dagar, sen tar jag helg igen. Jobbigt liv va?


Kramar

Ovido - Quiz & Flashcards