California Dreamin'

Alla inlägg den 10 augusti 2011

Av Clara Olsson - 10 augusti 2011 23:34

Ja och med det menar jag egentligen två saker, dels skolan som börjar ordentligt nästa måndag. Vi har några lektioner nästa vecka men det är inget allvarligt, nästa vecka börjar det på riktigt. Så efter att vi hade varit på informationen idag så gick vi och köpte alla skolböcker som vi behöver, vilket är en hel del. Jag hade ändå tur och kom undan billigast, kalaset slutade på ca 700 kronor, medan de andra nästan fick betala de dubbla. Jag antar att jag har haft tur vad gäller kurser, de verkar som jag behöver billiga och intressanta sådana, score! Visserligen är det en bok till som jag behöver ha och sen fler till våren men men, de är ju utgifter som jag å andra sidan visste om så det är bara att betala och se glad ut. Så nu efter ett års uppehåll är det dags att hitta tillbaka till skolböckerna igen och än så länge så måste jag faktiskt säga att jag är riktigt taggad, det ska bli skitkul att plugga här borta.. Sen är frågan om jag säger samma sak om två månader, när jag sitter där med alla böcker och bara tycker att livet är pest? Haha, det återstår att se..


Det andra som jag också måste ta tag i är körkort, jag hade hoppats och kanske också trott att våra svenska skulle gälla här i alla fall om vi hade en internationell översättning på dem, men nej icke sa nicke vi har inte alls nytta av dem bara för att vi är studenter som är här på visum. Det suger verkligen eftersom att jag både vill och känner att jag måste köra in the states. Vi vill dra på roadtrips till L.A, San Fransisco och Vegas så därför måste det bara införskaffas körkort, amerikanska sådana. Så för någon timme sedan tog jag och Rebecka i hand på att vi skulle skaffa körkort här så då ska vi fan hålla det också och helst av allt så snart som möjligt. Tydligen ska det inte alls vara vidare svårt och inte heller kosta så särskilt mycket, men båda testerna måste ju göras om så det är bara att inhandla ännu en bok och dra igång och plugga teori, hejja mig!


Nu ska vi käka mat, är så sjukt hungrig. Vi blev ju bjuda på frukost och lunch av skolan idag, frukosten bestod av vita bagels/blå bärsbagels och kanelbagels sen några olika sorters muffins, inget för mig direkt. Och lunchen bestod av en pyttemacka som visserligen var riktigt god och till det en stor cookie och en påse chips? Om någon av er skulle ha glömt vilket land jag är i så tror jag att ni blev påminda där va? Haha!


Vi hörs senare

Av Clara Olsson - 10 augusti 2011 05:25

Ja jag kan inte annat än säga att jag är fruktansvärt lycklig, över att jag på något sätt har träffat så rätt, för det är verkligen precis det här jag ville göra och det var precis såhär jag hoppades att det skulle bli. Visserligen har vi inte ens varit här i två veckor än, vilket känns helt sjukt, men på något sätt känns det ändå som att vi har hittat in i livet här, som att jag har någon form av känsla av hur mitt år här kommer att bli och det finns inget annat mer passande ord än galet. 

För det första är jag fruktansvärt nöjd med mitt val, att jag valde just USA, Kalifornien och att plugga här i SB. Det känns helt rätt! För det andra är jag väldigt glad att jag redan nu har träffat vänner här, jag bor ju tillsammans med Rebecka men vi umgås även med tre andra svenska tjejer, vilket jag på något sätt känner räcker alldeles perfekt. Jag vill inte hamna i det där svenskträsket och bara umgås med svenskar (det finns nämligen en heeeel del svenskar här). 

Sen känns det verkligen som att vi har haft världens jävla tur med boendet, jag får nästan nypa mig i armen ibland, för ibland tror jag att jag drömmer. För det första, vi bor i ett hus vilket betyder att vi bestämmer våra egna regler och att vi tar hand om vårt hus på vårt eget sätt. På många av lägenhetskomplexen runt om här i SB är det väldigt många regler och väldigt håra landlords vilket vi inte har. För det andra så bodde det redan två amerikanska killar här när vi flyttade in, vilket för det första betyder att alla möbler redan fanns, tv finns, kastruller, stekpannor och tallrikar likaså. Det enda jag och Rebecka har behövt införskaffa var möbler till vårt eget rum, så vi slapp en hel del utgifter där, tack för den. För det andra så får vi bo med amerikanare, vilket betyder att vi får prata engelska hela dagarna. Och inte nog med det, vi får träffa alla deras amerikanska kompisar och på så sätt få prova på det amerikanska studentlivet och bara får hänga med amerikanare. Det sista är att huset som vi bor i ligger granne med skolan, på riktigt, det är vårat hus sen ett hus till sen är vi på west campus, närmre skolan går verkligen inte att komma. Så jag tror faktiskt inte att vi kunde ha fått det bättre, inte någonstans. När vi var på skolan igår så fick vi höra att det var otroligt många studenter som inte hade någonstans att bo än och att det typ är boendekris och att ingen riktigt vet vart alla studenter ska ta vägen. Så då nöp jag mig i armen igen blundande och tillsist insåg jag att det här är sanning, vi kan inte ha fått det bättre än vad vi har, aldrig!


Nog om det nu, ni hänger i alla fall med på att jag mår riktigt bra och känner mig riktigt lycklig, bra det var nämligen poängen. Nu över till något annat, shoppingen som är grym här i SB, jag får liksom aldrig nog. Det finns hur mycket affärer som helst och hur fina kläder som helst och detta till ett helt fantastiskt pris (kläder är mycket billigare här än hemma). Så även fast jag egentligen inte ska shoppa mera så hittade jag lite godbitar idag som jag bara inte kunde hålla mig ifrån, men från och med nu är det shoppingstop fram tills slutet av månaden i alla fall, bra där nu har jag sagt det till er också då måste jag se till att jag håller det också. 

Och jag förstår att ni allihopa är jätte sugna på att se vad jag har shoppat? ;) Och till er andra kan ni ju sluta läsa typ här..


Här kommer i alla fall bilder på allt som jag har shoppat hitintills, dock bara kläderna. Jag menar så kul är det väl ändå inte att se en röd handduk?


   Först och främst dagens inköp, en sänglampa eller vad man nu kallar det..   Ytterligare en förvaringsbox så nu har ja två, både praktiskt och snyggt!   Våra fina ljus som luktar helt sjukt gott!All shopping och sedär, jag fick med mobilen på ett hörn också, den har jag såklart också köpt     Sovshorts ca 50 kronor   SBCC-tröjan (skolan jag ska plugga på) känns väl som ett måste!?   Spetstopp från Urban Outfitters för ca 130 kr   Spetstopp forever 21 ca 160 kronor   Spetstopp från Urban den var lite dyrare ca 220   Vad är grejjen med spetstoppar? Den här kommer från forever 21 och kostade dryga hundringen   Linne också från forever 21, inser nu att jag typ bara handlat från två affärer, men fan de kan också vara de bästa.. Detta kostade 50 kronor, förstår ni att man blir galen?   Svart jeansjacka, blir perfekt att ha på kvällarna här, det är nämligen lite kallare då. Och den passar ju till precis allt och kostade bara 160 spänn, affär precis som ovan älskade forever 21   Och sist men inte minst ett par jeansshorts, vilket typ är det enda vi går i här på dagarna dessa kommer faktiskt från H&M och jag kommer inte riktigt ihåg vad de kostade men billiga var dem i alla fall!


Och med det tackar jag för mig, nu har ni fått en hel del att läsa idag så då känner jag mig nöjd. Imorgon ska vi till skolan för att träffa alla andra internationella studenter och ha någon form av välkomstdag, det bjuds på både frukost och lunch, så det blir säkerligen en bra dag.


Ha det bäst nu!!

Ovido - Quiz & Flashcards