California Dreamin'

Alla inlägg den 23 december 2010

Av Clara Olsson - 23 december 2010 22:22

Först och främst så vill jag önska alla en riktigt god fin och helt underbar jul. Med got mat, gott sällskap och trevlig underhållning (kalle anka är faktiskt himla roligt). Skippa matångesten och ät precis vad ni vill, när ni vill. Det är jul och då får man äta både från det undre lagret och det övre lagret i chokladasken, både på morgonen och kvällen. Så passa på att njuta riktigt ordentligt.

Sen måste jag bara tillägga att jag tycker hemskt synd om alla barn som mår dåligt under jul, av den anledningen att deras föräldrar dricker och inte längre blir sig själva. Det är hemskt att barn ska få ta hand om sina föräldrar, och att de inte kan få slappna av njuta på barnens alldeles egna dag, julafton. Jag hoppas verkligen att föräldrarna tänker till en extra gång innan de väljer vodkaflaskan före barnens kramar och julklappar och då också väljer sin egen glädje före barnens. Sätt barnen i första hand och håll er borta ifrån alkoholen om ni inte kan hantera den.

Nu har jag fått det sagt och kan då återgå till det positiva, jag har haft en riktigt mysig kväll med mina päron. Vi har klätt granen, ätit julmat och fått varsin present. Jag fick den sjätte säsongen av Desperete housewives, något som stod väldigt högt upp på min önskelista. Efter det drog jag igång och spelade bingo, vilket jag verkligen aldrig gör och därför hade jag bestämmt mig för att kamma hem storvinsten, men nej så blev det tyvärr inte heller, riktigt konstigt alltså.

Nu är jag helt slut, egentligen borde man väl enligt konstens alla regler sitta uppe ett tag till sådär dan före dan, men jag orkar verkligen inte. Jag är helt slut och behöver sova. Imorgon bitti ska jag försöka ta mig ut och springa, det har blivit lite av en tradition för mig, de senaste två åren har jag sprunigt en vända på morgonen innan frukosten. Sen har jag mått bra hela dagen av det, dock är jag fortfarnade förkyld nu och sen är det ju helt sjukt kallt ute. Men traditioner ska man ju inte bryta så jag ska allt försöka ta mig ut i spåret, precis som vanligt.


Det tål att sägas igen, god jul på er underbara människor. Hoppas ni får den bästa möjliga julen allihopa.


Här kommer lite bilder ifrån min dag.

  




    

Våran gran som tillskillnad från andra år är ganska så fin (och rak).

  

Jag försökte mig att göra fudge, och misslyckades kraftigt. Bitarna är nu hårdare än sten!   Men mina chokladflarn blev grymt goda!   Vi handlade helt sjukt mycket mat, det här är bara en bråkdel.

Jag passade även på att slå in julklappar, vad det är i dem visar sig imorgon.  

Av Clara Olsson - 23 december 2010 16:16

Jäklarns vad vi har fått mycket gjort idag. Som tur var så var vi inte på ICA så tidigt som sju, utan vid åtta rullade vi in och då ekade det tomt på parkeringen. Kvart över nio,  var vi färdiga och rullade vidare mot nästa mataffär för att komplettera det vi inte hittade på Maxi, herregud vad vi handlade alltså. Bilen var helt full med matkassar och jag hade svårt att förstå hur vi ens skulle få plats med allting i kylen, men jodå vi lyckades faktiskt. När vi hade lagat all mat och packat upp allting så var det bara att sätta igång och städa, något som inte riktigt är lika roligt. Men det gick ganska så fort som tur var. Efter städningen så var det dags att baka julgodis, det blev två olika varianter, dels en chokladkula typ med flingor och russin i, det gick på fem minuter att göra och det blev faktiskt riktigt gott. Sen gjorde vi även fudge och det var inte fullt så enkelt, min bild av fudge är en väldigt mjuk och choklad som smälter i munnen, riktigt så blev inte våran fudge. Frågan är om den ens smälter i ugnen, den blev nämligen stenhård och går knappt att dela på. Antagligen kokade vi den alldeles för länge och därför blev den lite för hård. Men men, suger man bara på den riktigt länge så går det tillslut att tugga lite lätt på den och ja smaken är ju i alla fall som den ska haha. Nu ska jag ta och hoppa in i duschen sen ska vi klä granen och duka upp ett litet mini julbord, vi firar alltid "lilla julafton" här hemma dagen innan julafton. Då är det bara vi familjen, ett lite mindre julbord och så får alla varsin present. Imorgon firar vi med släkten vilket visserligen inte är så mycket mer för vi har nämligen en väldigt liten släkt, men ändå.

Nu måste jag duscha, jag ska visa er lite bilder senare.


Kram

Ovido - Quiz & Flashcards