California Dreamin'

Alla inlägg under augusti 2011

Av Clara Olsson - 25 augusti 2011 07:09

Ja men visst blir det så, efter lite om och men så har jag allt bestämt mig för att åka hem över jul ändå. Precis som de flesta av er redan vet så hade jag ju hembiljetter bokade över jul, dock sådana som man kan avboka eftersom att jag inte riktigt visste hur jag ville göra, beroende på hur andra här nere skulle göra. Nu efter att ha varit här i exakt fyra veckor på dagen så har jag kommit fram till att jag faktiskt vill hem, mest för att jag saknar alla er där hemma så mycket och för att jag vill fira min jul i Örebro hos mormor och morfar och ingen annanstans, även om det vore häftigt att fira jul i USA och trots att jag har möjligheten (min fina amerikanska familj bjöd in mig till jul) så vill jag sitta hemma, äta våran julfrukost, titta på älskade kalle och sedan åka till mormor och morfar för att fortsätta firandet. Utöver det vill jag även gå ut på juldagen och på annan dagen, jag vill fira nyårsafton i sällskap av de vänner som jag ändå känner allra bäst och som jag redan nu saknar otroligt mycket.

Så den 15:e december är jag på svensk mark igen och jag vill egentligen inte säga att jag längtar, just eftersom att allt är så bra här men det är snarare så att det är en skön känsla i magen att veta att jag inom en inte alltför lång framtid kommer att få träffa både släkt och vänner igen och då på hemmaplan. Det värmer vill jag lova!


Och nu när jag ändå är inne på ämnet så måste jag ju bara berätta hur glad jag är över att min mamma och min mormor (hur häftigt är det inte att hon som fyller 80 nästa år åker ända hit). Så den 15:e oktober landar de här i SB och stannar sedan en vecka, då blir det kvalitetstid vill jag lova och sedan ännu mera sådant när jag kom hem i december. 


Vilken otroligt skön avslutning det blir på den här dagen nu, mycket positiva beslut. Nu kan jag inte somna annat än gott.


Vi hörs mer imorgon, jag har inte lektion förens klockan sex på kvällen så vi ska hänga på stan innan.


Ha det bäst allihopa!!



Av Clara Olsson - 24 augusti 2011 07:06

Och ännu en dag i skolan är avklarad, dagarna bara rinner ifrån oss här så jag antar att det är bäst att passa på att njuta från dagen ett för snart sitter jag hemma igen och längtar tillbaka till detta. Eller okej, nu kanske jag tog i lite men jag vet hur fort saker och ting kan gå ibland och även om det här handlar om nästan 9 månader till så kommer det springa ifrån mig fortare än vad jag vill, så därför ska här njutas till 110 % från och med nu!


Vad gäller den här skoldagen så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, mitt schema antar jag att jag redan har berättat för er om, det är otroligt soft med två lektioner på måndagar och sen en lektion om dagen resten av veckodagarna. Dock låter det säkert helt ofattbart i era öron, men det är därför viktigt att tillägga att vi kommer få otroligt mycket läxor och uppsatser som ska skrivas här hemma så därför kommer det bli väldigt många timmar här hemma framför datorn, eller kanske på Starbucks framför datorn (gratis wifi). Sen har jag även en gymkurs som innebär att jag måste träna ungefär 9 timmar i månaden, sen om jag känner mig själv rätt så blir det nog mer än så men de 9 timmarna måste jag i alla fall läsa för att få poäng för kursen, så det blir några fler timmar i skolan där.

Men angående den lektionen som jag hade idag, engelska 70 writing and study skills så vet jag inte riktigt alls vad jag ska säga. För det första var jag den enda svensken där också, vilket förvånade mig? Det var fyra internationella studenter till, någon från kina, japan och frankrike resten var amerikaner som tydligen måste jobba på sin engelska. Hur som helst var läraren otroligt energisk, sprallig, galen och lite rolig på samma gång. Ja det var något av det konstigaste jag har varit med om. Vi fick mängder med papper med olika saker som vi skulle göra och ja det var helt mycket som skulle göras så på det sättet kändes hon ganska hård. Samtidigt som hon drog mängder med skämt skojade, var helt galen och lät oss gå ifrån lektionen 50 minuter tidigare? Jag kan verkligen inte säga om jag gillade den här läraren eller inte haha. Vad jag däremot kan säga är att jag verkligen ogillar dessa kvällskurser, det är så otroligt segt att bara gå och vänta hela dagen för att sedan först klockan sex ta sig mot skolan. Så bara av den anledningen funderar jag på att byta engelskaklass, om det finns några platser vill säga tänkte i alla fall prova och maila en lärare nu så får vi se.


Imorgon har jag lektion klockan åtta på morgonen och sen är jag så gott som klar för dagen, dock har jag en hel del informationspapper att läsa igenom och en del läxor också som bör göras, så ja nu börjas det på riktigt här haha.


Förlåt för ett lite halvtrist inlägg men det är så det är ibland när det inte har hänt så mycket roligt haha.


Nu ska jag ta och sova så jag orkar ta mig upp imorgon, vi hörs mer efter morgonlektionen!


KRAM

Av Clara Olsson - 23 augusti 2011 07:54

Är riktigt trött nu men tänkte bara kasta in ett litet snabbt inlägg om den sista klassen, karriärsplanering och det var helt klart över förväntat. Läraren var en riktigt härlig kvinna i sina bästa år som var otroligt energisk, rolig och inspirerande. Hon berättade att kursen kommer att handa om att hitta sina goda egenskaper och att kunna utveckla dem, att lära sig att sälja in sig själv precis som man gör vi jobbintervjuer samt att lära känna sig själv och på ett sunt sätt lära sig vilken typ av karriär man kanske ska rikta sig åt. Så fullpott redan där, det är precis vad jag behöver!

Utöver det var klassen riktigt härlig också, de var några andra svenskar men annars mest amerikaner så det var superkul. Läraren ville att vi med en gång skulle få en bra stämning i klassrummet och att alla skulle våga prata och efter att ha suttit i små grupper och diskuterat och sedan lyssnat på alla så kände alla sig ganska så bekväma. Många bjöd på sig själv och vi fick skratta mycket vilket lättade upp stämningen, så inom kort tror jag absolut att jag också kommer våga att stå upp inför alla amerikanare och dra ett kortare föredrag på engelska, hur tufft är inte det!?

Efter kursen vandrade jag och Rebecka hemåt och det tåls att säga igen, fan vad glad jag är att vi har så jävla nära hem, det tog 4 minuter för oss att gå från klassrummet hem till ytterdörren och då var vi ändå längst bort på campus.


Så sammanfattningsvis är jag så jävla nöjd med valet av kurser än så länge, jag är nöjd med lärarna och med klasserna. Skolan är helt underbar och bara vetskapen om att man ser havet i från flera olika vinklar av skolan gör mig otroligt motiverad att ta mig dit. Att vi sedan ska skriva mängder med roliga uppsatser, hitta våran karriär, bli trygga med att prata engelska och lära känna fler amerikanare det gör inte det hela sämre. Så därför avslutar jag det här inlägget med att säga, att jag är sjukt lycklig och att jag känner att jag har gjort helt rätt grej i livet, det här är bara to good to be true!


Kärlek till er!

Av Clara Olsson - 23 augusti 2011 01:07

Eller ja jag är inte helt klar än, trots att klockan är fyra så har jag bara haft en lektion och jag har en kvar mellan klockan sex och nio på kvällen.. Så skolan är igång till tio här och med lektioner fram tills dess, så tack och lov för att vi har nära till skolan haha.


Men angående den första lektionen, engelskan writing delen och det gick över förväntan. Först och främst var jag där i jättegod tid, bara för att vara säker på att jag skulle hitta rätt bland alla tusen byggander och såklart hittade jag klassrummet på en gång och fick sedan stå  och vänta i tjugo minuter innan lektionen drog igång, men det var det värt. De har så otroligt konstiga regler här i USA så om du inte dyker upp på första lektionen så blir du droppad från klassen och får ej gå kvar!? Det spelar ingen roll hur sjuk du än är, du måste vara där.. Så ja att vänta i 20 minuter kändes bra mycket bättre än att försova sig haha.

Hur som helst så var det en ganska blandad klass, lite svenskar någon japan och sen faktiskt lite amerikanare, vilket jag inte trodde att det skulle vara eftersom att den här kursen är under collegenivån för engelskan, men ja tydligen är inte ens alla amerikanare på collegenivån så det känns ju bra i alla fall. Läraren som vi hade var bra och ändå inte så hård, visst vissa regler gäller och det är mycket striktare än i Sverige. Missar du mer än fyra lektioner blir du droppad från klassen, när vi mailar till läraren så ska vi tänka att han är som våran chef och därför skriva på ett ganska arbetstänkande sätt när vi mailar honom osv.. Men de finns ändå de lärarna som är mycket värre än honom. Han var noggrann med att pointera att han var där för vårans skull och att vi aldrig skulle tveka att komma och fråga honom om det var något som vi inte förstod eller undrade över, vilket kändes otroligt skönt att höra. Vi kommer att skriva hela sex uppsatser fram tills jul så jag antar att det kommer att behövas hjälp ibland. 

När lektionen var slut runt halv tio gick jag därifrån med ett leende på läpparna, inte bara för att jag trivdes med den lektionen och att jag var glad över att jag fått just honom som lärare utan även för att jag blev glad av hela stämningen på skolan. Det var en strålande solig dag och det var fullt med människor på campus, man ser havet och den klarblåa himmlen och tusentals med andra studenter. Det var en härlig känsla och jag älskar redan den här skolan.


Nu i eftermiddag har jag och Sofia hängt på stranden en stund, vi hade lång håltimma båda två så vi passade på att sola lite. Så nu ska jag och Rebecka käka lite pasta med tomatsås och sen ska vi ta oss tillbaka till skolan för en lektion till, karriärsplanering mellan 6 och 9 woho! Hoppas bara att vi får en lika bra lärare där och att klassen är ett riktigt härligt gäng. Mer om det senare, nu pasta och tomatsås, riktig studentmat men oj så gott..


Kram på er!

Av Clara Olsson - 22 augusti 2011 06:36

För imorgon är det dags för den första lektionen och den första riktiga skoldagen och jag vet inte riktigt vad jag ska säga, jag antar att jag är laddad, sugen och peppad och allt det där.. Men samtidigt infinner sig en liten känsla av nervositet, dels över svårigheten, om jag kommer att uppleva lektionerna/uppsatserna som för svåra, dels för hur jag kommer känna med lärarna, någonting säger mig bara att jag kommer dåliga lärare. Jag antar att jag får skylla den känslan på min kära vän Matilda som har visat mig en sida som heter ratemyteachers och där kan man läsa vad andra elever har sagt om lärarna och ja, det stod ju inte direkt bra recensioner om mina lärare och därav känner jag mig ännu mera osäker på om de faktiskt är bra eller inte. Men samtidigt så skapar man sig ju alltid en egen bild av en person, så bara för att några andra personer inte gillat han/henne så måste ju inte det betyda att jag inte gör det.. Det är bara att hoppas på det bästa helt enkelt! Den tredje saken som jag är nervös över är klassen, eller ja klasserna jag läser ju fyra olika kurser, vilket betyder fyra olika klasser. Men de två engelskakurserna är de tuffaste och också de mest tidskrävande, så det är främst de klasserna som jag funderar över, vilka mer än jag som kommer att gå där liksom. 

Men samtidigt som jag är lite nervös så är jag även precis som jag sa innan otroligt taggad, laddad och peppad. Skolan var ändå anledningen till att jag faktiskt åkte hit, för jag ville plugga, vilket jag nu också ska göra. Så därför försöker jag att glömma allt vad nervositet är och istället bara tänka positivt, för jag vet att jag fixar det här!



Av Clara Olsson - 22 augusti 2011 00:36

Herregud varje gång jag skriver inlägg på söndagar så känns det som att jag börjar med det ordet, för det är typ det enda ordet som passar in efter dessa vilda lördagsnätter, som bara blir bättre och bättre..


Igår tog vi oss i alla fall mot IV där det tydligen skulle vara någon stor fest på någon strand och i ett hus? Ni vet alla de där reglerna som jag pratade om igår, det var ju till den festen. Hur som så började vi med en förfest hos en kompis till Matilda som bodde i IV. Där var vi och drack en stund innan vi började traska ner mot själva festen. Väl inne där så var det helt galet, en enormt stor terass samt en balkong med sjukt mycket folk och sjukt hög musik. Som vanligt tappade vi bort varandra och jag och Sofia hittade ett gäng svenska killar som var riktigt trevliga så vi hängde med dem och tappade då bort de andra tjejerna som vanligt. Nu blir ni säkert oroliga här men vi lämnar aldrig varandra så att någon bli ensam utan vi är alltid minst två som är tsm, viktigt att pointera där. Så Sofia och jag dansade lite och pratade lite härlig go svenska med killarna. Efter en stund blev vi kissnödiga, såklart och började ge oss på jakt efter en toa och det gick sisådär, de som hade festen tittade på oss som om vi var dumma i huvudet när vi frågade vart badrummet var!? Så nej vi fick istället gå och knacka på hos grannarna och tillsist hittade vi två otroligt trevliga killar som lät oss låna toan, både en och två gånger den kvällen och för första gången någonsin så var det en fräsch toa, det hör inte till vanligheterna i IV vill jag lova. Så vi tackade dem tusen gånger om och berömde dem för deras fina toa och gick vidare. Ramlade in på någon annan fest, dansade och drog vi vidare, vi mötte upp Jennifer och de andra tjejerna och hängde med på deras fest, dansade lite, sen gick vi vidare och ja det är ungefär så det fungerar i IV. Man drar runt mellan olika fester, dansar, dricker och drar vidare, lite skillnad mot Sverige kan man säga. 

Men efter en stund tröttnade jag och Sofia på de amerikanska killarna som faktiskt kan vara alldeles för på, vi ringde därför de svenska killarna som var mycket skönare att hänga med och mötte då upp dem. Så vi stod och snackade med dem i någon timme och vips så var klockan ett och hela IV var dött, killarna envisades med att vi skulle hitta någon fest där och fortsätta men en av amerikanarna som hängde med dem informerade dem om att de faktiskt inte är några fester igång efter klockan halv två? Hm!? 

Hur som helst så tog vi taxi med dem tillbaka in till stan och till en annan fest närmre oss där de andra tjejerna redan var. Där fortsatte vi på ungefär samma sätt, dansade, drack och så käkade vi nudlar också hur jävla gott som helst var det kan jag lova. Klockan fem(!) insåg vi att det kanske var dags att traska hemåt och eftersom att Jennifer redan åkt hem med taxin så följde Sofia med oss hem och sov här, vi tryckte ihop min och Rebeckas madrass och sen gick det hur bra som helst att sova tre.


Jag får ursäkta mig om det blev lite långdraget men det blir lätt så när man har mycket att berätta ni vet.. Innan jag avslutar så måste jag bara berätta att det var besöksrekord här igår, hela 65 unika läsare det är riktigt tycker jag. Det har visserligen att göra med att jag la ut inlägget på facebook, men tydligen finns det i alla fall 65 personer som är intresserade av att läsa om mitt liv här borta, så för erans skull så lovar jag att göra mitt bästa för att ge er så mycket inlägg och bilder härifrån som jag bara kan!


Så bara för det, här kommer bilderna från igår


   På förfesten   Festen i IV      Lite svenskt   Inga kommentarer där antar jag?    Hahaha, den körde duett till någon romantisk låt och dansade ganska intimt det får avsluta det här inlägget..

Av Clara Olsson - 21 augusti 2011 03:42

När det kommer till regler och lagar är USA galnare än svenskar vill jag lova, fick precis ett mail om festen ikväll samt lite regler som vi alla måste följa..


Hey guys I hope you guys are ready for tonight! Last night was epic and tonight should be even better! 

Cops are cracking down so we ALL have to follow the law/rules so we can keep the party going all night! 

Simple Rules:

No Drinking at the Party
No illegal drugs
No Fighting

Just act like the cops is right next to you because they most likely will be. We will have some bouncers regulating and checking ID's at the door 18+ only! You're also not allowed to bring any alcohol into the party so drink it at home! 

Remember when 3 people gets a ticket in a party the whole party gets shut down! 

So lets all not get a ticket and rage! 

see you guys there! Hey guys I hope you guys are ready for tonight! Last night was epic and tonight should be even better! 

Cops are cracking down so we ALL have to follow the law/rules so we can keep the party going all night! 

Simple Rules:

No Drinking at the Party
No illegal drugs
No Fighting

Just act like the cops is right next to you because they most likely will be. We will have some bouncers regulating and checking ID's at the door 18+ only! You're also not allowed to bring any alcohol into the party so drink it at home! 

Remember when 3 people gets a ticket in a party the whole party gets shut down! 

So lets all not get a ticket and rage! 

see you guys there! 


Okej, no drinking at the party? Tror de på det själva eller? 

Och det är så roligt att de verkligen förklarar hur man ska vara mot polisen som verkligen är stenhårda på den där jäkla åldern 21. 


Så ja, det här kan bli en spännande kväll/natt jag ska i alla fall se till att följa alla regler, givetvis. Dock undrar jag hur det kommer att gå för alla andra? Hm, det återstår att se, uppdaterar er mer imorgon för nu måste vi dra. 


Så här ser jag ut just nu i alla fall


 


Av Clara Olsson - 20 augusti 2011 21:47

Jag älskar verkligen att det bara tar tio minuter för oss att gå till Starbucks, det är ett perfekt avstånd eftersom att man då inte bara får en liten lagom lång promenad utan även en otroligt god kopp kaffe. 

Så imorse efter att vi hade vaknat så kände Rebecka för att ta sig ner mot stan och titta lite medan jag kände för att dra mig hit mot Starbucks, jag tog med mig datorn eftersom att de har gratis wifi här, så nu har jag skypat med både mamma, pappa, mormor och morfar. Och sen tänkte jag passa på att läsa lite och kanske skriva några rader i min dagbok som min mamma tvingade på mig, du kommer att vara glad att du skrev i den om några år och innerst inne vet jag att hon har rätt. När jag sitter där och är 30 så kommer jag tycka att det är underbart att plocka fram min gamla dagbok från Kalifornien och läsa om mitt år här, vad jag tänkte och vad jag kände så därför ska jag också se till att skriva i den. 

En annan sak som jag älskar med Starbucks är att alla i princip sitter här själva med varsin dator och gör sitt. En del pluggar, en del tittar på facebook och en del lyssnar bara på musik. Atmosfären är lugn och det är inte alls konstigt att gå och sätta sig här själv, utan sällskap bara för att få en lugn stund, snarare tvärtom det är mer normalt än att komma med sällskap. Så därför kommer jag nog hänga här ganska ofta med min medium kaffe som är stor som en large i svenska mått och bara njuta av den här underbara atmosfären.


Vad har jag mer att komma med då, jo angående gårdagen så hade jag och Rebecka en ganska lugn dag, vi storhandlade vilket betyder att våran kyl nu är helt överfylld med mat vilket är toppen! Efter det tog vi det lugnt ett tag innan vi sedan tog oss ner mot city för att möta Jennifer och Sofia för lite middag, vi hamnade på en italiensk restaurang där det var supergott. När vi hade käkat färdigt var klockan bara 8 och vi kände inte alls för att åka hem så vi gick istället på bio, "Crazy stupid love" och det var en helt fantastiskt rolig film som vi skrattade oss igenom från början till slut. Så den kan jag varmt rekommendera. Och efter det tog vi taxi hem och slocknade ganska så omgående.


Och ikväll blir det IV igen, ni vet det där partystället som jag pratade om förra helgen. Det är tydligen någon fest på stranden där ikväll med DJ och allt, bara för att skolan börjar på måndag så är det liksom sista festkvällen innan skolan drar igång, så jag antar att det kommer bli bra tryck! :) 

Men det berättar jag såklart mer om imorgon, nu ska jag avsluta min kopp kaffé här och sen läsa lite och skriva lite i dagboken haha.


Ta hand om er där hemma allihopa och glöm aldrig hur grymma ni är!


 

Ovido - Quiz & Flashcards