California Dreamin'

Alla inlägg under augusti 2011

Av Clara Olsson - 5 augusti 2011 04:26

Och jag blir bara mer och mer kär i den här staden för varje dag som går, jag kan fortfarande inte greppa att jag faktiskt ska bo här i ett helt år, underbar känsla vill jag lova!


Idag har vi i alla fall varit på skolan och fått resultaten på proven som vi gjorde i måndags och det gick bättre än vad jag trodde i alla fall, jag hamnade på nivå 70/80, 70 på läsförståelsen och 80 på skrivningen och för att man ska få läsa samma kurser som amerikanarna läser, alltså de kurser som jag hade förregistrerat mig på så ska man ligga på nivå 110 ungefär, så de kurserna fick jag droppa, eller ja jag kunde ha fått behålla en men läraren var osäker på om det kanske skulle bli för svårt för mig, så jag valde att droppa den. Dock finns det många kurser som är under den nivån som jag hamnade på och där är de E.S.L kurserna som jag pratade om igår, typ lägsta nivå, så jag hamnade över den i alla fall vilket känns bra. Så det jag kommer att läsa nu är typ engelska, läs och skrivförståelse och sen blir det lite karriärsplanering, typ om hur man bygger upp sin karriär och sådär, vilket låter spännande så jag kan inte vara annat än nöjd. Sen blir det förhoppningsvis lite kommunikationskurser till våren istället. 


När vi var färdiga med skolan tog vi oss ner på stan för lite mer shopping däribland en sprillans ny vit iphone. Jag har varit sugen på att köpa en ett tag men tänkte vänta tills jag kom hit eftersom att den är mycket billigare här. Ett tag funderade jag på att vänta tills femman kommer, men eftersom att ingen riktigt vet när telefonen verkligen kommer så kände jag inte för att vänta, utan slog istället till. Så nu är jag en i iphone gänget och från och med imorgon har jag ett amerikanskt nummer också, awesome!


Nu ska vi springa iväg och möta upp ett par kompisar och faktiskt för första gången sen vi kom hit dricka lite vin. Vi får se vart kvällen slutar. 


   Puss på er (bild från just nu)

Av Clara Olsson - 4 augusti 2011 06:38

Efter att ha stressat runt i en vecka nu så tyckte vi faktiskt att vi idag var värda en riktig slapp dag på stranden, så därför packade vi ihop vårt pick och pack och runt lunchtid tog vi oss ner till stranden där vi mötte upp de andra tjejerna och även en kille, en holländare som var riktigt trevlig. Det som är den stora fördelen med att leva här i Kalifornien är att man allt som oftast kan räkna med att det är bra väder, man kan redan dagen innan bestämma att imorgon då ska vi ha en strand dag och sen aldrig behöva oroa sig över om den här stranddagen faktiskt kommer att gå att genomföra, utan här går sådant att genomföra eftersom att vädret jämt är bra!

Hur som helst, vi mötte upp de andra och började med att käka lunch på någon mexikansk restaurang där vi käkade asgott allihopa. När vi hade ätit färdigt så tog vi oss ner till stranden där vi sedan blev kvar i några timmar. Vi badade trots att det var svinkallt, spelade volleyboll och även fast vi verkligen sög så hade vi askul, sen passade vi ju såklart på att sola också. Och även fast jag inte alls solade så mycket så har jag fått riktigt mycket färg, eller ja jag hade lite färg redan innan också och den måste jag ha fått när vi låg vid poolen vid hotellet vilket vi inte alls gjorde mycket. På något sätt känns det som att solen tar mer här, för jag blir brun efter att bara ha spenderat en halvtimme i solen, vilket absolut inte är något att klaga på. Det är bara viktigt att se till att man inte bränner upp sig.

När vi kände oss nöjda med stranden så vandrade vi upp till bussen och passerade då mataffären där vi fick med oss lite godsaker. Både igår och idag har vi käkat pasta med tomatsås, riktig studentmat men vad tusan det är ju förbaskat gott, men imorgon får det nog bli något annat.


Förutom stranden så har jag även hunnit med min första springtur här borta, vilket också känns skönt. Det var över en vecka sen jag sprang sist och det kändes också, speciellt emot slutet när det var tre uppförsbackar på rad. Men när jag kom hem kände jag mig i alla fall nöjd så nu ska jag försöka springa minst tre gånger i veckan. Men nog om det nu, här kommer lite bilder ifrån dagen..



   På lunchen   Första doppet och det var sjukt kallt vill jag lova, ca 17-18 graderKillen i bakrgrunden visade sig vara ganska så konstig, men han ville i alla fall vara med på kort   Sen körde vi volleyboll      Och även fast vi sög så hade vi askulHaha, vad hände där? Kolla bara mitt hår haha..


Och med det så tackar jag för mig och checkar snart ut, sängen väntar. I morgon ska vi först till skolan och få resultat på testerna och nej jag har inga vidare förhoppningar, sen ska vi välja kurser och betala osv. Efter det får vi se lite vad som händer, det lutar i alla fall åt att vi ska köra lite drink kväll hos Matilda imorgon, bara blanda massa asgoda drinkar och ha lite skoj, de låter väl bra va?


Men vi hörs innan det, ha det bäst så länge!


PUSS

Av Clara Olsson - 3 augusti 2011 06:27

Jag antar att många av er inte förstår ett smack utav den här rubriken, men lugn bara lugn jag ska förklara. Såhär, idag gjorde vi ett engelska test för att kolla vilken nivå vi ligger på i engelskan. När vi checkade in på skolan i fredags så sa killen som vi då pratade med att vi svenskar skulle göra det avancerade testet, eftersom att standard testet var för lätt för oss. Ah fan vad kul tänkte jag och fick lite självförtroende och fick för mig att testet kanske inte var så svårt trots allt. Men oj vad fel jag hade. När jag och Rebecka kom dit idag så gick vi för det första fel, killen i receptionen sa att vi skulle till rum nummer 217 så vi traskade snällt dit och satte oss. När alla andra hade kommit på plats och lärarna gick in och stängde dörren och började förklara så framkom det ganska så snabbt att vi satt i klassrummet där standardtestet skulle göras. Så vi fick lite sådär halvsmidigt försöka ta oss ut och sen på ett smidigt sätt ta oss in i rätt klassrum och där var det betydligt mycket mer folk och typ alla svenskar och där skulle alltså det avancerade testet göras. Yes jag var taggad och peppad och trodde att fan, de här kommer gå bra. 

Det första vi fick göra var att skriva en uppsats på 20 minuter? Vem fan hinner skriva en uppsats på 20 minuter? Plus att några minuter gick åt till att bestämma vad vi skulle skriva, vi blev tilldelade ämnet "rädslor som påverkar våran vardag" och jag fick panik, tillsist fick jag för mig att skriva om att jag var rädd för att prata inför folk, vilket jag till viss del också är, men kanske inte riktigt så rädd som jag framstår som i uppsatsen. Hur som helst går 20 minuter fortare än man tror och helt plötsligt pep världens klocka och det var dags att lämna ifrån sig pappret utan att ens ha läst igenom det jag hade skrivit. Efter det var det ytterligare tre delar, läsförståelse, meningsuppbyggnad och sen någon grammatikövning och när klockan slog för sista gången och vi fick lägga ifrån oss pennorna, så kände jag mig inte alls nöjd. Testet var mycket svårare än jag trodde och jag tror faktiskt inte att jag klarade det, vilket egentligen inte är så allvarligt utan det innebär bara att jag inte får läsa de kurser som jag hade önskat utan att jag måste läsa E.S.L kurser, kurser som är anpassade för oss som har engelska som andra språk. Och där finns tyvärr inte alls samma utbud av kurser, dock har man möjlighet att göra om det här avancerade testet efter jul för att då få välja de mer avancerade kurserna till våren. 

Så visst jag hoppas fortfarande på det bästa, men jag tror nog att det kommer blir så att det blir jag och japanarna (de kryllar nämligen av dem och de är inge vidare alls på engelska och läser därför E.S.L kurser) så vadfan vi gör något positivt av det, jag inhandlar en kamera och fotar som fan, de gör ju japanare och då får jag ju jätte mycket bilder också, perfekt. Sen får jag kanske även lära mig lite japanska på köpet också? Det är väl aldrig fel? Haha, hoppas ni känner ironin här. Resultatet får vi på torsdag morgon så det är snabba bud här, så då får ni veta hur det gick men som sagt har jag inga vidare förhoppningar där inte. 


Förutom engelskatestet så har jag och Rebecka varit ute och gått runt lite i området här, och det är verkligen sjuuuuukt fint vi bara gick och gapade båda två. Sen efter själva testet gick vi ner på stan en sväng och shoppade ännu mera, det är heeelt stört hur mycket det finns att shoppa här borta, vi blir helt galna båda två så fort vi kommer in i en affär. Hur jag ska klara det här i ett år ja det vet jag inte, jag kan inte hålla på att shoppa i det här tempot det går aldrig haha.


Imorgon ska vi möta upp ett gäng andra svenska tjejer och först käka lunch på stan och sen hänga nere på stranden och bara njuta utav det här underbara landet och det här underbara vädret.


Här kommer lite bilder som ni får kika på och så hörs vi snart igen


   Starbucks   Sjukt fin utsikt bara en gata ifrån våran      Frozen yogurt

Av Clara Olsson - 2 augusti 2011 06:55

Ja efter att ha bott på hotell i nästan en vecka nu känns det riktigt skönt att äntligen få komma till ett hem och få komma till rätta. Dock har vi haft en ganska jobbig dag, åkt runt en hel del för att köpa täcken, kuddar och en madrass det fanns nämligen redan en så därför behövde vi bara köpa en till, vilket var skönt speciellt för plånboken eftersom att vi då delade på priset till den ena. Vi har även hunnit med att städa en hel del och handla mat och så har vi även hunnit med att dricka öl ur röda plastmuggar, så jävla amerikanskt. Egentligen är det där så sjukt töntigt, jag menar en röd plastmugg vad är grejen med det egentligen? Men efter att ha sett alldeles för många amerikanska filmer så kan jag inte sticka under stolen med att jag har längtat efter att dricka öl ur dessa muggar, så ja nu har vi gjort det!

Imorgon ska vi skriva engelska test och efter det ge oss ut och leta mobilabonnemang, vi skulle även behöva få tag på cyklar så fort som möjligt, det är nämligen jätte smidigt att cykla här i SB och nästan alla gör det så därför ska vi införskaffa oss varsin cykel så fort som möjligt. 

Bara för att förtydliga det hela, när jag skriver "vi" så menar jag mig och Rebecka, vi åkte hit tillsammans och nej vi kände inte varandra sen innan men jag är jätteglad att vi har gjort allt tillsammans och att vi nu bor tillsammans. Vi fungerar jättebra tillsammans och kompletterar varandra på ett sjukt bra sätt, när hon är stressad är jag lugn och tvärtom. Hon hittar överallt och läser kartor och jag följer efter och berättar vilka affärer som är bra, ja typ så. Vi fungerar i alla fall skit bra tillsammans vilket gör det hela lättare. Sen har vi även träffat lite andra svenska tjejer här nere, så det ska bli roligt att lära känna dem bättre och såklart våra roommates som vi inte har hunnit prata med så mycket än så länge. Visserligen hann vi prata en del med den ena killen idag, den andra kommer inte förens senare under veckan. Den andra killen som har huset skjutsade runt oss överallt så vi kunde köpa allt vi behövde vilket var hur schysst som helst, sen fick vi även träffa hans familj som bjöd oss på lunch, mot våran vilja men vi fick absolut inte betala. Snällare människor än amerikanare det tror jag inte går att hitta, jag har inte stött på en enda dryg eller otrevlig människa alls och då har vi ändå varit här i snart en vecka. I Sverige möter jag dryga människor varje dag. 


Nu ska jag ta och krypa ner under täcket som är alldeles nytt och över det mina egna lakan, så man känner sig på något konstigt vis som hemma.


Från och med nu kan ni i alla fall räkna med ordentligt med inlägg och även bilder, jag har fortfarande varit riktigt dålig på att ta kort men helt ärligt så har det inte varit något att fota än så länge. Men från och med imorgon blir det ändring på det, så tillsdess ha det bäst och ta hand om er!!

Ovido - Quiz & Flashcards